Vraag 06 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
22
april
2024,
14:41 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Donderdag
16
mei
2024,
22:56 uur
Let op, de massa van de zon staat ook in tabel 6A als 2,0*1030 kg. Gezien de significantie van de baanstraal is het gebruik van die waarde dus ook goed. |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Zaterdag
18
mei
2024,
07:40 uur
Ik had hier eigenlijk in het cv de eenheid tussen haakjes verwacht... of zie ik dat verkeerd? |
||
Door: Gerhard van Hunnik
|
Datum:
Zaterdag
18
mei
2024,
11:46 uur
eenheid van r staat idd niet tussen haakjes. Jammer..... |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zaterdag
18
mei
2024,
15:40 uur
Toch wel sneu: leerling vergeet T om te rekenen naar s, rekent verder met T = 36 en schrijft dan toch het gewenste antwoord op. Dat kost bol 2 én 3. Dat is het verraderlijke van zo'n vraag waar het antwoord al is gegeven... |
||
Door: Martijn Stobbelaar
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
11:34 uur
Er staat niet echt een antwoord, bij de vraag, alleen een voorbeeld van een antwoord. Als de leerling de berekening doet en op het juiste getal komt, en dan aangeeft dat het dus klopt, lijkt mij dit voldoende, ook als er niet meter staat. Ze moeten aantonen dat het zo is, dat is dan gedaan, inclusief de notie dat het over meter gaat zonder dat dit is opgeschreven. |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
13:03 uur
@martijn, volgens jou verdienen leerlingen dus het completeerpunt als ze de eenheid zijn vergeten? Waaruit bestaat dan nog het completeerpunt als de eenheid niet hoeft in deze opgave? |
||
Door: Bastiaan Barbieri
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
13:12 uur
(Bewerkt op: 19-05-2024 13:17)
@Martijn Examenblad (dus CvTE) zegt hierover het volgende: Een kandidaat noteert bij een ‘toon aan dat’ vraag de juiste waarde, maar vermeldt geen eenheid. Mag dit? Als gevraagd wordt ‘toon aan dat de snelheid 25,3 km/h is’, en de kandidaat noteert vervolgens ‘v = 25,3’, dan is de aantoning immers onvolledig. Natuurkundig gezien gaat het om de combinatie van getal en een eenheid die de grootte van de grootheid definieert. Wat mij betreft is dit ondubbelzinnig. Het niet vermelden van de eenheid kost het completeerpunt. |
||
Door: van Norel
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
13:47 uur
Of de eenheid onder completeren valt zoals het nu in het CV staat, is weinig ruimte voor discussie, die valt eronder want het staat niet tussen haakjes. Maar kijkend naar de vakspecifieke regels in het CV: "de eenheid van een uitkomst niet of verkeerd vermeld is, tenzij gezien de vraagstelling het weergeven van de eenheid overbodig is (In zo’n geval staat in het beoordelingsmodel de eenheid tussen haakjes)," Is het de vraag of, gezien de vraagstelling het weergeven van de eenheid overbodig is. Ben nieuwsgierig naar de mening van anderen, |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
16:23 uur
"In zo’n geval staat in het beoordelingsmodel de eenheid tussen haakjes" De eenheid staat hier niet tussen haakjes, dus is dit niet zo'n geval. |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
20:56 uur
(Bewerkt op: 19-05-2024 21:23)
Wat als een leerling verkeerd omrekent naar seconden, bijvoorbeeld 36*24*60 ipv 36*24*3600 en dan toch op 2,8*10^10 m uitkomt. De leerling maakt dan dus twee fouten maar rekent wel om maar seconden. Kost dit de tweede bol of zijn beide fouten completeerfouten, en levert dit dus 2 punten op? Vooralsnog reken ik dit toch fout, kost dus bol 2 en 3. |