Vraag 09

Antwoord:

Door: Marc Prickaerts | Datum: Maandag 20 mei 2024, 13:19 uur

Niet toch? Omdat T ook m.i. hierin (formule 4) gedefinieerd wordt als de temperatuur op een afstand r van de ster.

Door: Rick Vooys | Datum: Maandag 20 mei 2024, 13:37 uur

Stel je vult een random waarde voor C in, met r = 5,8*10^10 om een T te bepalen en concludeert dan dat dat lager is dan 273 en dus niet in goudlokjezone zit, kan dan laatste punt gegven worden?

 

De "random waarde" is bij deze kandidaat is de boltzmanconstante, schrijft dus ongeveer op: 5,8*10^10 = 5,67...x10^-8 T^-2  ---> reken de reken -> T = 9,88x10^-10 K. Dit is lager dan 273 dus ligt niet in het gebied

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 20 mei 2024, 16:06 uur

Rick: dat zou ik te veel vereenvoudigen vinden voor een completeerpunt.

Door: Caroline Blaas | Datum: Maandag 20 mei 2024, 16:19 uur

Zo heb ik ook 2 leerlingen, geen punt gegeven. 

Door: Meulenbroek | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 12:01 uur

Als de leerling stelt : r².(T²)² = C²  dus ook r.T² = C dus (r_1.T_1²) = (r_2.T_2²),

dan doet de waarde van C er niet meer toe; met r_1 en T_1 bekend kan je dan

beide kanten op, uitgaande van T_2 = 373 of van r_2 = 2,8 E10 m

Daarom vind ik dat bij het CV dit (T = 393 K berekenen) als methode 2 toegevoegd moet worden

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 12:51 uur

@Meulenbroek 

Natuurlijk is deze methode ook prima. Maar hiervoor kun je toch nog steeds dezelfde bolletjes uit het c.v. aanhouden? De eerste formulering van bol 4 past ook bij deze methode. 

Door: Hooijer | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 20:29 uur

Nog even over het noteren van Stefan-Boltzmann: volgens de notulen mogen we dat goed rekenen voor bol 1 (mits zonder suffix  of met 'bron'). Als die wet vervolgens wordt ingevuld bij Pster vervalt bol 1 natuurlijk wel lijkt me. 

Door: Hans Kramer | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 09:52 uur (Bewerkt op: 24-05-2024 11:29)

Hooijer: Ik interpreteer de opmerking in de notulen als dat je voor de eerste bol het inzicht moet tonen dat je het uitgestraalde vermogen van een zwarte straler (Puit, Pbron of P) mag berekenen met de wet van Stefan-Boltzman. Dat de leerling het vervolgens hier invult voor Pster in plaats van Puit-planeet is dan een completeerfout.

EDIT: Wel lastig, als een leerling Pster = σAT4 opschrijft dan moet ik dat ook goed rekenen voor de eerste bol maar dat staat niet in de notulen. Toch geef ik het punt, het probleem is anders dat een leerling die alleen Pbron opschrijft (en geen idee heeft wat daar verder mee te doen) wel een punt verdient en een leerling die Pbron vervolgens voor Pster invult niet.