Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:42 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Igor van Elsen | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:14 uur

Een leerling die aangeeft dat P dichterbij de (elektro-)magneet zit dan Q geeft toch eigenlijk ook antwoord op basis van figuur 4? Lijkt me ook juist. Of ben ik dan te soepel?

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:56 uur

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik ook tot die conclusie kom.
Er staat op basis van de afbeelding. Uit de afbeelding blijkt dat het ene punt verder van de pool ligt dan de andere. Check. Afbeelding gebruikt.
Dat gecombineerd met de vakinhoudelijke kennis dat het magneetveld zwakker wordt naarmate je verder van de pool af komt, levert vervolgens het juiste antwoord. 

Lijkt me op grond van artikel 3 van de algemene opmerkingen weinig tegen in te brengen. 

Door: Kortstra | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 17:08 uur

Dichter bij de 'magneet' is niet altijd zo, in een punt wat aan de zijkant nog dichter bij de magneet ligt is het magneet veld niet sterker. Het gaat hier er wel om dat de sterkte van een magnetisch veld afhangt van de dichtheid van de veldlijnen.

Door: Igor van Elsen | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 17:24 uur

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk! 

Ik laat de nul punten staan bij die leerlingen. Dank je wel! 

Door: v.d. Hoeven | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 20:21 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 20:21)

Het is niet altijd het geval, maar het gaat hier om deze situatie gebaseerd op dit figuur. En dan zou ik de redenering dat P dichter bij de magneet zit dan Q wel goed durven te rekenen.

Door: Monsees | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 20:59 uur

Ik ben geneigd om "dichter bij de magneet" niet goed te rekenen, maar "dichter bij de pool" wel.

Door: Ruben Koster | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 23:11 uur

Heb er ook eentje die dit doet, zelfs met een formule erbij voor de sterkte van het elektrische veld. :-D Naar de letter heb je gebruik gemaakt van de figuur, maar of dat nou de bedoeling is.

Overigens is volgens mij alleen 'daar zijn meer veldlijnen', zonder iets over 'per oppervlak' of 'dichtheid'/'dicht bij elkaar' te zeggen, fout.

Door: van der Veeken | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 10:28 uur

Op basis van alleen afstand lijkt me niet voldoende inderdaad. Locatie gebruiken lijkt me alleen goed als je iets zegt in de zin van " P en Q liggen beide in het verlengde van de spoel, daar geldt: hoe dichter bij de spoel hoe sterker het veld".

Geen leerling die dit had trouwens, maar misschien heeft iemand er iets aan.

Door: Toussaint | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 22:52 uur

'De flux is groter in P dan in Q'... zonder verdere toelichting wat flux dan is... Mag ik dat goed rekenen?

Door: Saarloos | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 07:40 uur

@toussaint

Ik heb ook één leerling die dat heeft opgeschreven. Ik heb het wel goedgerekend. Ik denk niet dat van een leerling verwacht kan worden ook flux nog uit te leggen. Is gewoon een onderdeel van het examenprogramma en volgens mij kun je ervan uitgaan dat een leerling dat gewoon mag gebruiken.