Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: de Groot
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
12:50 uur
ik heb een ll die zet bij punt 2 en 3 een X (geen kracht???) Ze geeft de polen van punt 1 en 4 consequent met de richting van de kracht en kiest voor 2 en 3 de andere pool. Heeft ze dan bolletje 2 en 4 (consequent) ik ben geneigd om het wel te geven |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zondag
19
mei
2024,
16:25 uur
Is die X niet een kruisje van een kracht die het papier in gaat? Je weet dat een magneet een N- en een Z-pool heeft. Is punt 1 een N, dan moet punt 2 dus wel een Z zijn. Vind ik wel consequent. |
||
Door: Hans Bot
|
Datum:
Maandag
20
mei
2024,
16:07 uur
Het derde bolletje eist dat de kracht in punt 4 even groot is getekend als in punt 1. Die eis zou terecht zijn als het setje magneten aan de voorkant evenveel magneten telt als die aan de achterkant.. Maar in de opgave wordt niet vermeld dat beide setjes gelijk zijn. De eis is dus eigenlijk onjuist, lijkt me. |
||
Door: Borgonjen
|
Datum:
Dinsdag
21
mei
2024,
09:22 uur
Dit is toch een vraag met een aantal verkeerde vooronderstellingen als uitgangspunt: Zoals een eerdere reactie al aangeeft: we moeten hier naar magnetische momenten kijken! Het model (dat QM uiteraard ook niet volledig is!) van magnetische momentjes als kleine kringstroompjes in een niet-homogeen B-veld geeft in plaatje 1 een (kleine?) kracht naar rechts! En dan in plaatje 2 een (grotere?) kracht naar links. Samen even groot als de pijl in plaatje 0? Nee: er zitten tussen 1 en 2 nog veel meer momentjes. Jammer van de vraag. Het is een leuk onderwerp. Sommige leerlingen hebben er ook een eigen onderzoek aan gedaan met verrassende uitkomst. Tot slot de vraag waar de benadering zoals hier bewandeld past in het examenprogramma? Domein D2 punt 4? het zou mij niet verbazen (en ik zou het bepleiten) als dit deel van de wedstrijd geneutraliseerd wordt. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Dinsdag
21
mei
2024,
11:14 uur
@Borgonjen: "het zou mij niet verbazen (en ik zou het bepleiten) als dit deel van de wedstrijd geneutraliseerd wordt." Heb je dit ook via het examenloket kenbaar gemaakt? Ben dan wel benieuwd naar de reactie. Je snijdt een aantal goede punten aan. In mijn ervaring is de reactie vaak iets als "ja, in het echt is het ingewikkelder, maar binnen de stof die de leerlingen moeten beheersen en met de gegevens uit de opgave is dit een goed model en moeten ze de vraag kunnen beantwoorden". Krachten op permanente magneten staan helemaal niet in de syllabus (allicht, want die zijn heel vervelend om te berekenen of zelfs maar mee te redeneren). Specificatie D2.4 gaat alleen over bewegende lading en elektrische stroom. Daarmee valt deze vraag volgens mij buiten de syllabus.
@Hans Bot: In figuur 1 is wel te zien dat beide setjes uit 4 magneten bestaan. Het ligt voor de hand dat het identieke magneten zijn, maar dat is nog wel een aanname. |
||
Door: Martijn van Aken
|
Datum:
Woensdag
22
mei
2024,
09:11 uur
Naar aanleiding van de vergadering van gisteren (en inmiddels ook leerlingen gehad die het bij mij gedaan hebben: Wat als ALLE pijlen identiek aan die bij 1 getekend zijn (zelfde grootte, zelfde richting). 1e boll allicht weg, maar consequent is dan ALLE polen noord. Je zou dan voor dit antwoord via de bolletjes 3 punten kunnen toekennen (en als een ik leerlingen volgens het CV een punt MAG geven doe ik het zeker), maar dat is natuurlijk enorm krom (het zou eigenlijk hooguit 1 punt kunnen zijn, of 0 zelfs) |
||
Door: Gilbert Carmelia
|
Datum:
Woensdag
22
mei
2024,
14:00 uur
Als alle krachten even lang zijn maar de polen zijn 'juist' aangegeven, verdient het antwoord toch bollege 2 en 4? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
22
mei
2024,
16:11 uur
Kan het nog consequent zijn als een magneet twee noordpolen blijkt te hebben? Wel consequent met de pijlen, dus geef het punt maar wel. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
22
mei
2024,
16:13 uur
Vraag gesteld aan het examenloket: In vraag 13 moeten leerlingen krachten tekenen op de twee afzonderlijke polen van een permanente magneet, ten gevolge van een magneetveld waarvan de vorm gegeven is een figuur. Ook moeten zij redeneren over krachten en magneetpolen.
Reactie van CvTE: ‘De noord- en zuidpolen van de magneten worden niet als losse monopolen gezien, maar als de uiteinden van de magneten. De beschouwing zoals in het examen beschreven, wordt gebruikt om de werking van de batterijtrein te begrijpen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van kennis van magneetvelden en magneten, zoals in de syllabus wordt bedoeld. In specificatie 3 staat vermeld: “richting van het magnetisch veld bepalen bij een permanente magneet, …” Hiervoor is kennis van noord- en zuidpolen nodig. Hier hoort impliciet de kennis bij dat gelijke polen elkaar afstoten en ongelijke elkaar aantrekken.’
Ik heb hier sterk mijn twijfels bij, maar zal de discussie niet verder aangaan. |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
07:55 uur
(Bewerkt op: 26-05-2024 17:29)
Kunnen bol 2 en 4 ook gegeven worden als een pijl naar links consequent als zuidpool wordt bestempeld en naar rechts als noordpool? EDIT: Ik ga ervan uit van niet anders zou je alle punten kunnen scoren met verkeerd benoemde polen. Ik lees het dus zo dat 1 van de polen juist benoemd moet zijn en de andere pool moet hiermee consequent benoemd zijn. |