Vraag 18

Antwoord:

Door: Kortstra | Datum: Maandag 20 mei 2024, 22:53 uur

In de vraag staat "bepaal met figuur 3". Dus E aflezen uit Binas is een onjuiste methode dat moet met een berekening gebeuren.

Door: Jan Mulder | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 14:31 uur

"Bepaal met figuur 3" is nodig om n=8 af te lezen.
Vervolgens is aflezen in BiNaS een correcte methode.
Er staat ook 'een berekening' en dat is de golflengte berekening. Dus goed gerekend.

Maar wat als het min-teken niet gebruikt wordt?
13,6/2^2 - 13,6/8^2 = 3,19eV (BiNaS gebruikt immers ook zowel de positieve als de negatieve energiewaarden).
Conform de positieve energiewaarden in BiNaS lijkt me dit ook goed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door: Hutjens | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 12:07 uur

Kan iemand mij de opmerking "– Werken met 1240 eV·nm: goed rekenen" uit het NVON document uitleggen? Waar komt dit vandaan en wat is er aan de hand met de eenheid?

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 13:46 uur (Bewerkt op: 23-05-2024 13:46)

h*c is gelijk aan 1240 eV*nm. 

Dit is een soort geitenpaadje dat sommige collega's gebruiken. Je hoeft in de formule Ef = h*c/λ dan niet om te gaan rekenen van eV naar Joule, maar kunt de energie in eV invullen en de golflengte in nm direct berekenen. Dus hier: 

Ef = 3,188 eV → λ = 1240/3,188 = 389 nm. 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 17:02 uur

Ik heb wel eens 3 punten in één klap kunnen uitdelen voor iets als E = hc/λ = 1240 eV·nm / 620 nm = 2,00 eV. Je bespaart opzoektijd en schrijftijd, én verkleint het risico op overschrijf- en rekenfouten. Je moet alleen wel op je eigen geheugen vertrouwen, want deze vorm van hc staat niet in Binas.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 21:29 uur

Ter info: Het boek Newton werkt ook met 1240= eV*nm. Het zijn dus niet altijd/alleen docenten die het aanleren...

Ik zeg juist altijd 'doe maar niet, want mogelijk loop je punten mis'.... maar wie weet dat ik het volgend jaar toch ga 'aanleren' als  snelle truc:-). Als het examen weer zo lang wordt als dit jaar....

Door: Toussaint | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 09:01 uur

@Jan Mulder:

Dan hebben ze het gebruik van bol 2 niet aangetoond, m.i. Als ze correct met de - rekenen met afgelezen waarde kan bol 2 wel. Eens?