Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
09:49 uur
Krijg je voor P=F*v waarbij voor F de net aangetoonde kracht gebruikt wordt en voor v 7.1m/s waarmee je het benodigde vermogen uit kan rekenen en dan dit vervolgens vergelijken met het maximale vermogen in de tabel alle punten uitgaande van dat dit mits juiste conclusie ook een natuurkundig corecte manier is? O moet vanwege de tekst persee gerekent worden met de gegevens uit de tabel? |
||
Door: Onne van Buuren
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
12:49 uur
Het is niet zo dat de Fw hier gaat om de kracht tijdens het varen. Het schip ligt stil op het land. Het gaat dus om schuifweerstand. De vraag is niet correct. Een leerling die twijfelt omdat hij of zij niet weet welke snelheid genomen zou moeten worden kan afhanken zonder dit dilemma te melden. Die heeft dan ook nog eens tijd verloren. |
||
Door: Onne van Buuren
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
17:03 uur
Beste Pier, Erik en ... Hoogland, Ik heb een leerling die rekent zoals jullie beschrijven. Hij gaat uit van de maximale arbeid in één seconde (Pmax*1) en berekent ook de maximaal afgelegde afstand in één seconde en komt hier verder keurig mee uit. Wel een van mijn beste leerlingen. |
||
Door: J van de Kuil
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
18:42 uur
ik heb er ook een die het doet zoals Onno het beschrijft |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
19:38 uur
(Bewerkt op: 25-05-2024 19:39)
Die verzinnen dus random een getal voor de tijd. Dat komt dan inderdaad goed uit. Thanks. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
21:03 uur
Ik heb nog een andere aanpak. Deze leerling rekent Ek bij maximale snelheid en deelt het daarna door de halve schiplengte. Dat op zich is natuurlijk niet juist, maar... Als je vanuit Ek met vmax verder rekent en dan t = Pmax/Ek doet dan reken je de tijd uit nodig om met maximaal vermogen op de maximale snelheid te komen. Dan reken je vervolgens a = Δv/Δt en daarmee Fmax = ma uit. Dan kom je op het dubbele uit van Fmax in het CV (is nog steeds minder dan de gegeven Fw, maar dat terzijde) Ik zie hier fysisch niks geks. Misschien zelfs nog wel logischer dan Pmax = Fmaxvmax gebruiken. Of maak ik ergens een denkfout die ik over het hoofd zie? |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Zaterdag
25
mei
2024,
21:26 uur
@Onne: jouw uitwerking met arbeid in 1 seconde en maximaal afgelegde weg in 1 seconde komt neer op P = Fv. Immers F = (P*1)/(v*1) = Fv. Dit argument kun je bij elke andere t aandragen, mits W en s met dezelfde tijd zijn berekend. Dat komt nl wel op 5,6 MN uit. Dat is iets anders dan s = ½L gebruiken en W berekenen met een andere tijd t (bij mij is dat vaak die 2 minuten die in de tekst staat). Hoewel ik daar ook wil pleiten voor tenminste bol 1 toe te kennen. Het klopt toch dat het schip over een afstand van ½L van de kant af moet komen? Het completeerpunt krijg je dan uiteraard niet vanwege de verkeerde t. Je komt dan ook op een te grote F uit dus de gegeven conclusie aantonen kan dan niet. Hoewel dat niet het punt is bij bol 3, dus je kunt bol 3 ook nog krijgen. Op een verkeerde t na doen ze geen heel rare dingen, dus waarom dan zo hard afstraffen? |
||
Door: Carin Heere-Alkemade
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
11:33 uur
@ Ellen de Koster-van Dam. |
||
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
13:43 uur
Mooi want ze vergeleijken met het vermogen uit de tabel dus dan is het ok |
||
Door: Carin Heere-Alkemade
|
Datum:
Zondag
26
mei
2024,
13:57 uur
Nou er staat dat de kracht berekend kan worden met de gegevens uit tabel 2. Eigenlijk geven ze het stappenplan aan dat gevolgd moet worden. Over de snelheid die je daarbij moet gebruiken zou je kunnen discussieren... |