Vraag 03

Antwoord:

Door: Hutjens | Datum: Zondag 26 mei 2024, 22:10 uur (Bewerkt op: 26-05-2024 22:24)

Ik heb inderdaad een leerling die netjes de hefboomwet opschrijft en ook afstanden van de armen (in cm) invult. En vervolgens de conclusie trekt dat Fw = Fduw, want het schip ligt stil. 
Het tweede streepje vraagt om een uitleg aan de hand van de hefboomwet en dat is hier niet het geval... dus vooralsnog geef ik maar 2 punten.

 

Toevoeging: In totaal geven 5 van mijn 23 leerlingen aan dat de Fduw gelijk moet zijn aan de Fw, want het schip is in rust.
Bovendien, hoe kan de wrijvingskracht groter zijn dan de duwkracht? Die past zich toch aan? Of is de motor blijven draaien in een bepaalde richting?

Door: Mark Havermans | Datum: Maandag 27 mei 2024, 10:26 uur

@de With, ik kan het met zo'n uitspraak eens zijn aangezien het in woorden de hefboomwet beschrijft. Dus die is gebruikt lijkt me.

Alleen... wat er staat is fout. De arm van de kracht van de duwboten is niet kleiner, maar groter dan... etc.

Door: Borgonjen | Datum: Maandag 27 mei 2024, 14:52 uur

@ De With: Ik neem aan dat je hier bij het beschrijven van de oplossing een foutje hebt gemaakt, maar het voorbeeld dat je geeft (momentenwet niet noemen: arm duwboten is kleiner(?), dus kracht is kleiner) is echt fout! 

Door: Borgonjen | Datum: Maandag 27 mei 2024, 15:12 uur

@ Onno: Het schip begint te draaien om punt D. De punt zit in het zand en zit daar het meest vast (kracht!). Geen enkele reden dus dat Fduw en FW gelijk moeten zijn.

@ Florrie: de kracht in D hoef je bij draaiing rond dat punt niet mee te nemen (in de momentenwet t.o.v. dat punt is de arm immers 0). Dat wil echter niet zeggen dat deze kracht daarmee ook 0 is.

Door: Florrie le Roy | Datum: Maandag 27 mei 2024, 17:21 uur

@Borgonjen Iets dergelijks zal bedoeld zijn inderdaad, alleen staat het nergens. Het schip wordt geleidelijk spitser waardoor naarmate je verder naar voren komt de normaalkracht van het zand relatief groter wordt dan de schuifwrijvingskracht, alleen dat onderscheid wordt niet gemaakt. (Pas bij de volgende deelvraag geven ze een uitleg over normaalkracht van het zand). Hierdoor lijkt het dus alsof W het aangrijpingspunt is van alle wrijvings/normaal-krachten over het hele schip genomen. Kijk, als ze nou gezegd hadden: "de dieper stekende 'bulbsteven' heeft zich in de grond geboord en is dus op te vatten als scharnier" dan was het duidelijk geweest. Met nog de toevoeging dat W het aangrijpinspunt voorstelde van de van de wrijvingskrachten op de rest van het schip, exclusief bulbsteven....

Maar van de middelbare scholieren kun je niet verwachten dat ze weten wat er onder de waterlijn van zo'n schip zit 

Door: Mark Havermans | Datum: Maandag 27 mei 2024, 22:06 uur

@Borgonjen 15:12

Helemaal eens. Er is geen evenwicht tussen Fduw en Fw (hoewel een versimpelde weergave van krachten maar het is wat het is).

De kracht die in D werkt of zou werken heeft geen arm t.o.v. D dus dit geeft dat Fduw en Fw niet gelijk zijn elkaar.

Door: Hutjens | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 16:52 uur

Ik snap dat er een kracht in het draaipunt is, maar dat is toch ook een wrijvingskracht? En daarvan was toch al aangegeven dat dit in punt W aanving? Ik vind het onterecht dat je dan niet mag werken met Fres = 0.

Door: Arjan van Galen | Datum: Zondag 2 juni 2024, 10:23 uur

Mijn vraag gaat over het NVON verslag. Daar staat:

"Om bol 2 te kunnen scoren, moeten de armen wel vanuit het draaipunt zijn getekend."

Bij mij tekenen sommige leerlingen leerlingen niets (zinnigs) en zouden dan automatisch bol 2 missen. Een voorbeeld. Een leerling tekent geen armen in de tekening (bol vervalt) en schrijft op 

F1.r1=F2.r2

De kracht en de arm vermenigvuldigd zouden gelijk moeten zijn. Om 19.00 uur beweegt de boot nog niet dus zal de Fw nog groter zijn dan de duwkracht. 

Dit vond ik 2 punten waard, maar achteraf (nu ik het NVON verslag, wat nogal laat beschikbaar kwam inzie), zou ik daar 1 punt van moeten maken.  Wat vinden jullie?

Door: Geert Veenstra | Datum: Dinsdag 4 juni 2024, 15:10 uur

@Arjan van Galen, Welk bolletje zou dan gescoord zijn? Ik zit hier namelijk ook mee. Ben mijn 2e correctie aan het doen en heb ook een leerling die de hefboomwet opschrijft en dan benoemt dat de boot stil ligt dus dat Fduw < Fw. 

De leerling benoemt de hefboomwet maar gebruikt deze niet in de redenering. Hij zegt niet dat de ene arm groter is dan de andere arm dus geen 2e bolletje. En ook geen 3e bolletje want gebruik van de hefboomwet moet niet alleen het noemen van de hefboomwet zijn maar ook het gebruik ervan.

Ik ben geneigd om alleen bolletje 1 toe te kennen want de armen zijn wel juist getekend.