Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Hoogland | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 19:55 uur

Ik zelf dacht toen ik het examen maakte dat men hier iets met J/C zou willen zien op de plek van Volt. Hoewel het er niet staat, als een leerling daarop gekomen is (al dan niet met gebruik van Binas TB4) moet dat toch goed gerekend worden lijkt mij?

Door: Pier Siersma | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:25 uur

Uiteraard, iedere juiste eenheid is goed, met J, N, C, maakt niet uit.

Door: Pier Siersma | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:30 uur

En wat als een leerling voor spanning Joule invult, kan die het 2e bolletje nog krijgen?

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 20:55 uur

Goede vraag. De vakspecifieke regels zeggen alleen iets over completeren van een berekening/bepaling. Daar is hier geen sprake van. Het was fijn geweest als het woord consequent bij het tweede bolletje zou staan. 

Als een leerling de goede eenheden invult, gaat het 2e scorepunt in feite alleen nog over het juist omschrijven van de formule. Dus met verkeerd ingevulde eenheden zou je het tweede scorepunt dan nog net zo goed moeten kunnen scoren, toch? 

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 21:23 uur

Het 2e scorepunt zie ik fout gaan op het moment dat een leerling J/C gebruikt ipv V en vervolgens de eenheid C en de grootheid C door elkaar gaan halen en proberen weg te strepen of iets dergelijks. Ik had ook niet verwacht dat dit mis kon gaan maar ook dit jaar zijn ze inventief!

Door: Erik van Beek | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 22:55 uur

Als een leerling noemt 

U = V

T = K

C = volt per kelvin

 

De afleiding ontbreekt, mag ik dan uberhaupt hier punten voor geven. Ze hebben het niet (aantoonbaar) ingevuld én er is niets gecompleteerd, er werd immers een afleiding gevraagd. Of ben ik nu te streng om hier geen punten voor te geven?

Door: Erik Bouwhuis | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 10:17 uur

Ik heb een kandidaat die direct opschrijft V°C . Kan ik hier alleen deelpunt 2 voor geven, of kan ik die ook niet geven?

Door: Taco Pestman | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 10:30 uur

@Erik Bouwhuis

Volgens 3.6 levert dat 0 punten op. Er wordt om een afleiding gevraagd ('Leid ... af.')

Door: Wendy van Antwerpen | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 11:26 uur

Met deze simpele afleiding heb ik wel 2 pnt gegeven. En het is zeker het eerste punt, waar doorvoor hoeft alleen duidelijk gemaakt te worden wat U en delta T is. Weinig leerlingen schrijven dan nog op C = U / delta T (maar wel netjes U in V, delta T in K..dus C in ..)

 

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 12:58 uur

Ik denk dat het beter geweest was voor de constante een andere letter te kiezen. ik merk dat de C nu als grootheid  werd genomen, er is bij de vragen ervoor de c gebruikt die nu leerlingen ,met name leerlingen met ass en dyslecten uit mijn groep, op het verkeerde been hadden gezet. dat volt J/C is deed er ook geen goed aan.