Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 14:56 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 15:23 uur

Ik vind dat het diagram en vraagstelling voor leerlingen misleidend is. Veel zijn geneigd om eerst de raaklijn te bepalen en raken daardoor onnodig veel tijd kwijt. 

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 16:36 uur (Bewerkt op: 25-05-2024 16:42)

wat te doen met iemand die hier Fmpz gelijk stelt aan Fg (en dus gelijk m.g ) gebruikt

en op 8*10^3 m/s uitkomt? bolletje 3 en 4 gehaald maar kan completeren ook? 1 en 2 weet ik niet het is aanzienlijk eenvoudiger dan er gevraagd werd.

Door: Erik van Beek | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 20:26 uur

1e en 2e niet, 5e wel. 

Door: Gerben Weldink | Datum: Zondag 26 mei 2024, 09:52 uur

Een leerling die de formule voor de baansnelheid direct noteert wat doen we daarmee? 

Door: Taco Greeven | Datum: Zondag 26 mei 2024, 10:19 uur (Bewerkt op: 26-05-2024 10:21)

@Gerben

In examen Havo 2022-I vraag 7 kwam dit ook voor.
Zie ook discussie op https://nvon.nl/forum/180/topic/3031/3

Dus in één keer opschrijven v=GMr kun je gewoon goed rekenen!

Door: Onne van Buuren | Datum: Zondag 26 mei 2024, 12:57 uur

Hoe vanzelf spreekt het voor een leerling dat in een parkeerbaan de motoren uitstaan? Een leerling die denkt dat ze aan kunnen staan kan gelijk niets meer.

Door: Hutjens | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 10:40 uur

Poeh is deze vraag ook zo slecht gemaakt bij jullie? Er is bij mij slechts een leerling die met de juiste formules werkt. De rest doet allemaal iets in de trant van snelheid is afstand gedeeld door tijd.

Ik leer mijn leerlingen graag om de aanpak te kiezen aan de hand van bepaalde signaalwoorden in de tekst. Tips hoe de leerlingen hadden kunnen weten dat ze met gravitatiekracht moesten werken? Ik denk waar het mis gaat is dat leerlingen denken dat de omlooptijd 24 uur, 8 minuten of 365 dagen is... 

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 20:07 uur

de opmerking ""Bol 1 is equivalent met K-III en formule baansnelheid" in de landelijke notulen begrijp ik niet zo. Heeft iemand een idee wat ermee bedoeld wordt?

Door: Wouter Vernhout | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 14:40 uur (Bewerkt op: 29-05-2024 14:41)

In reactie op Arjan van Leeuwen:
"de opmerking ""Bol 1 is equivalent met K-III en formule baansnelheid" in de landelijke notulen begrijp ik niet zo. Heeft iemand een idee wat ermee bedoeld wordt?"

K-III duidt op Derde wet van Keppler. Als je de formule voor baansnelheid schrijft in de vorm "T=...." of "r=...." en dat substitueert in de derde wet van Kepler, krijg je ook v= sqrt(GM/r).

In reactie op Hutjens:
"Poeh is deze vraag ook zo slecht gemaakt bij jullie? Er is bij mij slechts een leerling die met de juiste formules werkt. De rest doet allemaal iets in de trant van snelheid is afstand gedeeld door tijd.

Ik leer mijn leerlingen graag om de aanpak te kiezen aan de hand van bepaalde signaalwoorden in de tekst. Tips hoe de leerlingen hadden kunnen weten dat ze met gravitatiekracht moesten werken? Ik denk waar het mis gaat is dat leerlingen denken dat de omlooptijd 24 uur, 8 minuten of 365 dagen is..."

Ik herken me hier niet in. Mijn leerlingen hadden bij deze vraag een gemiddelde score van 54%.
Het signaalwoord waar ik mijn leerlingen op wijs in de heelalcontext is 'cirkelbaan'. Ik leer ze: Staat  er 'cirkelbaan'? Dan altijd F_g = F_mpz gebruiken en formules invullen. 

Door: Arjan van Galen | Datum: Zondag 2 juni 2024, 11:03 uur

Ik heb een leerling die rekent met een formule v=2pi r/T, waaruit door het invullen van de juiste waarde van r (impliciet) blijkt dat hij r=R(aarde) +h correct heeft toepast met de juiste waarden van R(aarde) en h.

Wat vinden jullie voor bol 3 (aflezen h) en 4 (berekenen r=R(aarde)+h, met opzoeken R(aarde)). Beide gedaan, maar impliciet. 2 punten? Wel ruim beloond, maar gezien het correctievoorschrift en de syllabus nakijk voorschriften....