Vraag 18

Antwoord:

Door: Tamas | Datum: Zondag 26 mei 2024, 09:38 uur

Wat doet jullie hier? 

-dipool-ionbinding ipv ion-dipool binding

-correcte interactie genoemd en ook correct getekend maar op de tekening staan geen nummers

 

 

Door: van Damme-Rosenmöller | Datum: Zondag 26 mei 2024, 09:59 uur

@Erwin van Ballegoij: elektrostatische interactie is een (te) algemene term die ook toepasbaar is op de vanderwaalsbinding dus dat mag je (in mijn ogen) niet goed rekenen.

@Tamas:

  • dipool-ionbinding of ion-dipoolbinding geeft exact dezelfde binding aan.
  • mbt geen nrs: Nummering is onderdeel van de opdracht, maar als de nummering in het antwoord van de leerling niet relevant is, zou ik het niet aanrekenen. Als de leerling ion-dipoolbinding noemt en H-brug, dan is nummering wel echt nodig als de ene getekende stippellijn daadwerkelijk een ion-dipoolbinding betreft en de andere niet.

Door: Suiters | Datum: Zondag 26 mei 2024, 10:25 uur

Moet ik de namen van de binding nu lezen als  ion-dipoolbinding    OF  H-brug     of moet ik het lezen als ion-dipoolbinding OF ion-H-brug ?  Vind het wat onduidelijk....

Door: Belgraver | Datum: Zondag 26 mei 2024, 13:35 uur (Bewerkt op: 26-05-2024 14:04)

@Suiters: Naar aanleiding van de kringbijeenkomst: de interactie tussen een H-atoom (gebonden aan een O of N atoom) met een niet-bindend elektronenpaar wordt een waterstofbrug genoemd. Het maakt niet uit of dat elektronenpaar zich bevindt op een geladen deeltje of een niet-geladen deeltje. Zelfs de waterstof interactie met een niet-bindendelektronenpaar op een halogeenatoom mag een waterstofbrug genoemd worden (dat is alleen niet zo gebruikelijk).

Vandaar dat bij vraag 18 alle interacties H-bruggen genoemd kúnnen worden. En als je mesomerie meebeschouwt, zou je alle ook de voorbeelden1 en 3, dipool-dipoolbinding kunnen noemen want die - lading zit net zo goed op het andere O atoom van de zuurrestgroep. (Dit laatste doe ik overigens niet; gaat in tegen het cv).

"ion-waterstofbrug" of "waterstofbrug-dipoolbinding" bestaan niet omdat "waterstofbrug" de interactie van de beide kanten al beschrijft.

Door: Janine Beelen-van Driel Krol | Datum: Zondag 26 mei 2024, 15:58 uur

Wat als leerlingen geen stippellijn maar een gewone lijn aangeven? Wel keurig genummerd met goede benamingen. Ik ben geneigd dat goed te rekenen, maar in de opdracht staat wel met stippellijntjes

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 27 mei 2024, 19:48 uur (Bewerkt op: 27-05-2024 20:04)

Ik zou mij over die stippellijntjes niet druk maken. Het is toch ook al een andere kleur?

 

Vind het persoonlijk belachelijk/vervelend dat er andere interacties dan de H-brug gestippeld worden. Maakt het onduidelijk

 

Maar het niet nummeren is zo zonde...

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 12:58 uur

Kan het niet laten deze te delen met jullie. 

Geeft een goed overzicht over hoe ik het tot nu toe ook in mijn hoofd had (dus moet wel goed zijn.....;)    )  En leest best lekker weg. 

https://www.researchgate.net/publication/362272370_H-Bridges_with_OH_Donors_in_Organic_Chemistry

De bronnen die de essentie van een H-brug bediscussieren heb ik enkel op papier en zijn nog heel oud ook. Dus ik was blij dat ik in ieder geval even deze tegenwam. Eerdere jaren hebben we ook nog wel bronnen verzameld over de ion-dipoolinteractie die vaak onjuist wordt weergegeven (bijv beide H-atomen naar het negatieve ion). Highly unlikely maar dat staat allemaal niet in deze bron.  

 

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 09:46 uur

@Wouter : 'Vind het persoonlijk belachelijk/vervelend dat er andere interacties dan de H-brug gestippeld worden. 

Wel heel creatief van het CVTE, maar jammer dat ze daar zelf weer voor heel veel verwarring zorgen..... Ook jammer dat vergelijkbare creativiteit van leerlingen dan meestal niet door het CVTE gewaardeerd worden.

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 10:29 uur (Bewerkt op: 29-05-2024 11:37)

foutje...

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 11:39 uur (Bewerkt op: 29-05-2024 11:39)

reactie op foutje...