Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:03 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Tobias Schrama | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 08:53 uur

Technisch gezien is destillatie ook juist, onhanidg maar die beperking is er niet.

Door: Vos | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 11:26 uur

Ik kan me het antwoord extractie ook goed voorstellen. Juist doordat de tekst het al over de eigenschap oplosbaarheid heeft, is het best logisch dat een leerling een scheidingsmethode die op verschil in oplosbaarheid berust kiest.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:30 uur

Ik ook. In mijn ogen gewoon een slecht/onduidelijk gestelde vraag. 

vraag 1. "...scheidingsmethode die kan worden.." zonder verdere grenzen aan het gebruik van het water erna. Dus kan indampen en destilleren ook gewoon. Of extractie. Ik geef toe, het mag wel duidelijk mogen zijn dat het hier niet om gaat, maar toch is dit niet in de vraagstelling opgenomen. 

 

Door: Bart | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 01:56 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 02:57)

Indampen/destilleren kan toch niet? Alle opgeloste rommel komt dan bij de cellulose.

Extractie is gezien de vraagstelling alleen een zinvol antwoord als de leerling er een geschikt oplosmiddel bij weet te noemen waar cellulose in oplost en de overige stoffen niet  (of andersom). Anders is het gewoon een schot in het wilde weg.

Door: Karel Theuws | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 10:43 uur

De in het beoordelingsmodel genoemde eigenschap ‘(verschil in) deeltjesgrootte’ waarop filtratie berust, is discutabel, want het zou dan gaan over verschil in grootte van cellulosevezels, dat is macro, en waterdeeltjes. Wat wordt daar dan mee bedoeld?
Beter/juister zijn bijvoorbeeld: (verschil in) aggregatiestoestand of fase of toestand of verschil tussen vloeibare en vaste vorm.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:54 uur

@Karel verschil in fase is onzin en geen stofeigenschap. Ik weet niet hoe jij filtrattie in je boeken hebt staan maar het is al jaren deeltjesgrootte omdat ze niet oplossen en je suspensies kan filtreren.

Door: Jukes | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 13:14 uur

Bezinken had hier volgens mij ook best goed gerekend mogen worden. Misschien niet praktisch, maar onder de juiste omstandigheden wel uitvoerbaar.

Door: Bart | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 14:25 uur

Bezinken is het indien-antwoord. Terecht

Door: Karel Theuws | Datum: Zondag 19 mei 2024, 09:53 uur

@Tobias: Er wordt niet naar stofeigenschappen gevraagd.

Door: Jukes | Datum: Zondag 19 mei 2024, 11:39 uur

@Bart: Oeps, die had ik over het hoofd gezien...