Vraag 10

Vraag 10

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:05 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Krist | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 21:13 uur

Ik heb meerdere leerlingen die erover beginnen dat 3-NOP mogelijk de pH beïnvloedt, waardoor deze afwijkt van het pH-optimum. Vind ik met hun kennis geen gekke gedachte. Wat vinden jullie? En doen meer leerlingen dit?

Door: Koen Tijssen | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 23:08 uur

Ik kom ook meerdere leerlingen tegen die redeneren met een pH-verandering en dus niet langer een pH-optimum voor het enzym.

In de tekst staat dat een kleine hoeveelheid 3-NOP aan het voer wordt toegevoegd, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat hierdoor de pH in micro-organismen in de pens verandert. Het zou dus niet het meest logisch antwoord zijn. Maar wie weet wat de stof met het organisme doet. Er wordt vrijwel geen informatie gegeven.
Ik vind het niet zo'n verkeerde redenering van de leerlingen. Misschien wordt het morgen op de kringbesprekingen wel besproken.

Door: Annemarie Sluis | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 00:02 uur

Inderdaad geen gekke gedachte om aan pH optimum te denken. 

Door: Draaisma | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 10:35 uur

Ook ik kom dit zeer regelmatig tegen. Even de kringgesprekken afwachten. De leerling heeft duidelijk wel begrip van het pH-optimum.

Door: Jarno Timmermans | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 11:01 uur

Ook veel leerlingen die over de pH beginnen. Ik ken het punt toe door de gebrekkige context die gegeven wordt en het feit dat een leerling wel degelijk een chemisch correcte reden geeft voor de verminderde werking van MCR.

Door: Saskia de Mik | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 12:04 uur

Hier ook veel leerlingen die over de pH beginnen. Voor mij een logische redenatie. 

Door: Eveline Bus | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 12:16 uur

Ik krijg dit antwoord ook vaak. Waarschijnlijk omdat ze 2023 tijdvak 2 hebben geoefend, zie vraag 4 uit dat examen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:54 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 15:03)

Nou, ik stel het nog veel erger...het is niet meer dan logisch dan dat gekozen wordt voor het pH-optimum. 

Gewoon een ontzettend slecht gestelde open vraag. Beetje tussen HAVO en VWO in. Want begrip over hoe de enzymwerking op microniveau zit is niet voor de HAVO, maar dit schurkt er tegenaan. Hierdoor ook een hoop halfbakken antwoorden. 

Wat is er mis met "zorgt ervoor dat het enzym samenklontert?". 

Door: Cheyenne Feijen | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 12:40 uur

Bij mij heeft een leerling het gegooid op de enzym als katalysator. Dat op het moment dat 3 NOP wordt toegevoegd hij de werking van de katalysator afremt en zo de reactie veel langzamer gaat. Wat denken jullie?

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 14:04 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 14:06)

pH optimum goed rekenen, zie verslag NVON