Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:09 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Loes Vermeij | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 09:24 uur

Ik vind dit CV lastig te lezen.

Betekent bol 2exo of endo afhaneklijk van berekening?

En bol 3 de delta E op de juiste plek zetten?

Door: Judkins | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 09:48 uur

Ja, dus bij bol 2 moet het consequent aan de delta E zijn. Hier moet dan ook (2) Al2O3 bij te staan of beginstof. 

Bol 3 is delta E aangeven, dus energieverschil tussen beginstoffen en reactieproduct. 

Door: Krist | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 11:23 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 11:23)

Bol 2 vind ik raar, want er staat boven de opgave duidelijk aangegeven dat de reactie exotherm is. Dus zelfs als ze de berekening bij bol 1 onjuist of zelfs helemaal niet uitvoeren, zouden ze prima het niveau op de juiste plek moeten kunnen tekenen.

Door: Rory Habich | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 11:41 uur

@Krist: Inderdaad!

Leerlingen maken de koppeling ook vaak niet met wat ze uitrekenen en het energiediagram.
Als ze dat hadden willen toetsen dan hadden ze er niet bij moeten zetten dat het exotherm was (maar dan was het maken van het energiediagram weer lastiger zonder berekening).
Je kan nu niet weten of leerlingen het niet snappen of dat leerlingen gewoon een energiediagram voor een exotherme reactie hebben getekend.


Het 1e punt wordt door mijn leerlingen niet gescoord omdat ze het aantal J/mol Aluminium berekenen of J/mol Al2O3.

Door: Judkins | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 12:53 uur

@krist, goed gezien inderdaad.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:11 uur

Helemaal eens met dat exotherm er al stond. Ik had het niet zo duidelijk gezien..

Maar waarom is er ineens een invulvel voor de berekening? En wat een rare manier van vraag stellen. Was het niet voldoende geweest als "Maak het energiediagram op de bijlage af." Of ipv af "volledig"

Door: Annemarie Sluis | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 23:16 uur

@Krist, eens! Heb ook leerling die niet heeft berekend (dus geen bol 1), maar door exotherm in de tekst wel energieniveau met bijschrift op de juiste plaats heeft gezet. Bol 2 zou dan toch wel gescoord mogen worden? Teveel info in de vraag om de eis van bol 2 te kunnen stellen, lijkt me.

Door: Ginhoven | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 20:35 uur

@Annemarie
Als je het correctiemodel volgt, kan je dus zonder berekening bol 2 ook niet scoren. 
Ik heb die opmerkingen ook doorgegeven aan de examenlijn. Een leerling kan ook de berekening overslaan en het energiediagram op grond van de tekst maken. 
Later kan dus een leerling de berekening doen en bijv op endotherm uitkomen. Met wel een exotherme energiediagram. Dan moet ik dus 2 punten aftrekken. 

Door: Schaareman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 11:43 uur

De reden voor het noemen van de term exotherm in de tekst lijkt me dat leerlingen zonder berekening nog wel de andere punten kunnen scoren. Maar dan is het cv weer tegenstrijdig met dit punt.

Probleem dus als leerlingen de berekening fout uitvoeren qua teken en op een + getal uitkomen en dan volgens het cv een endotherm niveau moeten aangeven terwijl de tekst exotherm aangeeft. Of misschien zit daarachter nog wel de misvatting dat exo omhoog en + is, wat door deze constructie dan in de hand wordt gewerkt.

Hoe dan ook... cv en tekst zijn niet met elkaar in balans....

Door: Martine Vrolijk | Datum: Zondag 19 mei 2024, 14:06 uur

Een leerling heeft geen berekening uitgevoerd.
Klopt het dat dan alleen nog bol 3 gescoord kan worden?