Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
21:50 uur
Sommige leerlingen tekenen een rechte lijn vanuit (0,0) evenwijdig aan de laatste meetpunten en lezen dan af wat de eindtijd zou zijn en berekenen zo het verschil. |
||
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
22:13 uur
Was ook mijn eigen eerste gedachte. Heb er ook eentje die het gedaan heeft, maar het is lastig om te zien of het echt evenwijdig is, zeker als het buiten de marge komt. Hebben ze dan een evenwijdige lijn slecht getrokken, of doen ze zomaar wat? Ik heb er 0 punten voor gegeven. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
02:02 uur
@Ruben en Hans, is 0 punten niet wat zwaar? Fysisch gezien valt er wel wat voor te zeggen wat de lln doen. Ze hebben toch het inzicht dat de r.c. van de grafiek de snelheid geeft. Volgens mij is evenwijdig met een geodriehoek best na te meten, toch? |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
09:27 uur
(Bewerkt op: 21-05-2025 09:29)
@Reeuwerd Straatman: Dat was mijn punt dus ook, ik zou nu 1 punt (eerste bolletje) willen geven als ze een lijn tekenen die "op het oog" evenwijdig aan de laatste bolletjes lopen. Als ze binnen de marge uitkomen beide punten. Of is dat te soepel? |
||
Door: Marc Prickaerts
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
09:56 uur
M.i. klopt het correctiemodel niet; ze stellen een rechte lijn door de laatste 7 meetpunten te trekken, voorafgaand aan de opgave staat dat "op de eerste drie ronden na" de snelheid constant was, dat is iets anders dan na de eerste drie meetpunten. Het zijn 10 meetpunten, maar 9 rondes, dus het eerste "meetpunt" mag je niet als eerste ronde meetellen, waardoor je op de laatste 6 meetpunten uitkomt voor je rechte lijn, valt natuurlijk allemaal binnen de marge maar voor de volledigheid (en ter controle) deze opmerking. |
||
Door: Pielage
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
10:00 uur
De gemiddelde snelheid op het laatste stuk bepalen en dan de tijd over 1000 m aftrekken van de gegeven 1m29,80s is natuurlijk een juiste methode. Een leerling rekent bij opg 1 echter de tijd foutief om tot 99,80 s (ipv 89,80 s) en komt zo bij opg 2 op een verschil van 16 s ipv 6 s. Het gaat me aan het hart om dit 2x te bestraffen, ofschoon dit volgens regel 2.6 zou moeten. Het zou fijn zijn als hierover een opmerking komt in de notulen. |
||
Door: Daniel Kleijer
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
10:07 uur
(Bewerkt op: 21-05-2025 10:08)
Hoe kijken jullie tegen de significantie van de marge aan? |
||
Door: Hoogland
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
13:32 uur
@Daniel Kleijer 10:07 Door mij wel ja, ik zie het net zo. (4,8 = 5 in 1 SC en significantie is geen issue bij deze vraag) en bij de 85 die lln gebruiken om op die 4,8 te komen tonen ze inpliciet het inzicht dat ze die 5 (= binnen de marge van het CV) moeten aflezen op de tijd-as. |
||
Door: Rick Vooys
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
13:55 uur
Eens dat je een alternatieve methode kan hebben om de delta x / delta t te te nemen van de laatste paar punten (meest nauwkeurig de laatste 6). Antwoord tussen 4,5 en 7,5 is correct binnen de marge.
Heb er zelf helaas wel wat die wel bol 1 hebben van cv door lijn te trekken en vervolgens fouten maken in de vgem van die lijn te bepalen, dus alleen bol 1.
|
||
Door: Hermine Dees-Ribbers
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
13:15 uur
Als men vgem laatste deel uitrekent. En tnieuw =s/vgemlaatste deel. En verschil = topg1-tnieuw Dan heeft men alle punten mits binnen marge (want natuurkundig correct alternatief)
Maar wat als men dit doet door vgem laatste deel onnauwkeurig te bepalen aan de hand van alleen de laatste twee punten.. en men komt buiten marge. Is dat dan 0 punten? Of 1 punt? (want eigenlijk maar 1 fout bij alternatieve route) |