HAVO Natuurkunde 2025-1 Algemeen |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:19 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ebbing
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
19:02 uur
Eerste indruk: de kandidaten moeten een grote taalvaardigheid hebben om duidelijk te krijgen wat er van ze gevraagd wordt. |
||
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
21:59 uur
(Bewerkt op: 09-05-2025 21:59)
Veel klachten van mijn studenten over veel leeswerk waardoor ze in tijdnood kwamen. Een aantal heeft dat ook al aan Laks doorgegeven. Ze misten ook zaken als debiet en krachten tekenen. |
||
Door: Wolff
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
22:40 uur
Beetje jammer dat de schaalverdeling op de assen weer zodanig is dat het moeilijk af te lezen is waar precies 1,4 V ligt. Kan dat niet gewoon ieder streepje is 1 V of 0,5 V ipv 0,25 V |
||
Door: Wolff
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
22:43 uur
Ik heb ooit op een cursus toetsen maken geleerd dat je niet twee vragen tegelijk moet stellen. Daar wordt hier weer een groot aantal keer tegen gezondigd. Veel van mijn leerlingen beantwoorden de eerste opdracht, maar vergeten de tweede en/of derde. (of ze weten het echt niet, maar dat geloof ik niet altijd) |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Vrijdag
9
mei
2025,
22:59 uur
Lang door veel leeswerk, weinig rechttoe-rechtaan vragen, niets met kracht als vector of met hefbomen. Nee, dit was zeker niet het beste examen dat ik de laatste jaren heb gezien. |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
07:29 uur
De leerlingen gaven aan dat het examen vrij lang was , ook door het vele lezen. Al had ik het idee dat ze het niet supermoeilijk vonden (maar dat ga ik zo bekijken)... |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
09:31 uur
@Wolff: die gecombineerde vragen stellen ze omdat je dan elke vraag los van de andere vragen kunt maken. Stel dat je bij vraag 16 een snelheid moet bepalen en daar in vraag 17 nog iets mee moet berekenen, dan kun je vraag 17 niet doen als je vraag 16 niet had. Daarom wordt het gecombineerd en wordt vraag 16 een "Voer de volgende opdrachten uit". Aan de ene kant een risico voor de leerling dat hij onderdelen vergeet, aan de andere kant een duidelijke hint dat je het 1e streepje nodig zult hebben voor het 2e streepje. |
||
Door: van der Meer
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
10:59 uur
Ik vond het een lang examen en verschillende leerlingen hebben niet alle vragen af. Die moeilijke schaalverdeling bij elektriciteit was echt belachelijk. En dan nog zo'n kleine stroomsterkte. Vraag 12 vind ik taalkundig net niet helemaal juist. Er wordt aangegeven dat de massa 0,35 M zon is en de snelheid 2,2 x 10^2 m/s. Vervolgens wordt gevraagd: toon DAT aan. Waar slaat DAT op terug? op de snelheid of de massa. De leerlingen doen gelukkig allemaal de snelheid maar netjes vind ik het niet. Twee keer een vraag over de R = rho l / A formule, maar niet iets als P=UI of E =Pt.
Verder mis ik net als anderen noemen: krachten tekenen, hefbomen. Twee keer een kernreactie/vervalvergelijking waar leerlingen bij mij niet weten wat een neutron is (ondanks dat ik zo vaak gezegd heb dat ze dat moeten leren).
|
||
Door: Mark Havermans
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
20:22 uur
@Wolff, het is een manier om (toch) kettingvragen te kunnen stellen. |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
21:20 uur
Heb nog geen lln kunnen spreken. Die waren al weg toen ik de zaal uit liep. Zoals ieder jaar zat iedereen tot het eind. Dat verbaast me niet meer. Ik vond het wel een leuk examen. Had inderdaad wel iets met debiet verwacht. Een keer geen krachten is wel eens een verademing, m.i. Context over de larve vond ik mn. erg veel begrijpend lezen. De rest viel me nog mee. Ben nog niet zover, dus weet niet of dat bij mijn lln. een struikelblok was. Aflezen van stroomsterkte bij vraag 7 was inderdaad een belachelijk punt. Gelukkig is de marge zo ruim dat die bijna niet fout afgelezen kan worden. Bij vraag 22 sluit CV niet aan bij de vraag. In de vraag wordt expliciet verwezen naar figuur 2, maar in het CV wordt daar op geen enkele manier over gerept. Vond ik zelf ook verwarrend, waardoor ik ook een te uitgebreid (en deels fout) antwoord gaf. |