Vraag 19 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:26 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bosboom
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
09:54 uur
Kernreacties zitten niet in het examenprogramma van havo. Het lijkt mij dat deze vraag dus niet gesteld zou mogen worden. Er is een duidelijk verschil tussen de syllabi van havo en vwo op dit punt. Zie ook voetnoot 4 bij Domein B2 in de syllabus van havo. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
11:58 uur
Mee eens. De kandidaat kan de vergelijking opstellen van een vervalreactie Het betreft hier alleen vergelijkingen van spontane vervalreacties |
||
Door: Laura Bello
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
14:50 uur
Volgens mij is dat de reden dat het hier min of meer al ingevuld staat. Een neutron moeten ze gewoon kennen dus mag het volgens mij op deze manier wel. |
||
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
19:47 uur
Maakt het uit of ze hier voor p van proton of voor H uit het antwoordmodel kiezen? |
||
Door: Saarloos
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
20:01 uur
@ellen: een proton lijkt mij ook goed. @ de rest: volgens mij was er een paar jaar geleden ook discussie of dit wel of niet mocht. Toen was er een argument waarbij het toch breder gevraagd mocht worden dan alleen natuurlijk verval. Ik weet alleen niet meer welk argument dat was ? |
||
Door: Lenders
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
21:10 uur
>@ de rest: volgens mij was er een paar jaar geleden ook discussie of dit wel of niet mocht. Toen was er een argument waarbij het toch breder gevraagd mocht >worden dan alleen natuurlijk verval. Ik weet alleen niet meer welk argument dat was ? Ik dacht dat het argument was dat de ll. de behoudswetten van lading en massagetal moeten kennen. Maar dat argument gaat niet op denk ik, afgaande op de eerder genoemde voetnoot in de syllabus. Dit is iets wat ik ook niet met de ll. heb geoefend uitgaande van deze voetnoet. Ik snap eigenlijk niet hoe deze opgave in het examen terecht is gekomen. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
00:59 uur
Wat als je kiest voor 0-1 n en dan rechts geen deeltje erbij noteert? 2 vd 3 p? |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
00:59 uur
Wat als je kiest voor 0-1 n en dan rechts geen deeltje erbij noteert? 2 vd 3 p? |
||
Door: Pier Siersma
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
10:54 uur
@ellen, in de opgave staat dat er nog een ander deeltje ontstaat dus heeft deze leerling alleen het 2e bolletje. |
||
Door: Pier Siersma
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
10:54 uur
@ellen, in de opgave staat dat er nog een ander deeltje ontstaat dus heeft deze leerling alleen het 2e bolletje. |