Vraag 19

Antwoord:

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Maandag 12 mei 2025, 11:24 uur

@Hutjens, volgens mij 1 punt. Ik zie leerlingen die dit doen en dan wel nog een foton noteren. In dat geval zou ik ze wel 2/3 punten geven.

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Maandag 12 mei 2025, 11:24 uur

@Hutjens, volgens mij 1 punt. Ik zie leerlingen die dit doen en dan wel nog een foton noteren. In dat geval zou ik ze wel 2/3 punten geven.

Door: Kees Hooyman | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 07:56 uur

Dit valt toch echt buiten de syllabus. Daar staat nadrukkelijk als voetnoot: 

4 Het betreft hier alleen vergelijkingen van spontane vervalreacties.

Die voetnot staat niet bij het vwo, en die is bewust toegevoegd.

Door: Daan Weyler | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 18:26 uur

hoe interpreteer ik 'aantal nucleonen links en rechts gelijk'? mag ik dan kijken naar de massagetallen en als de som daarvan links en rechst gelijk is, dan krijgen ze dit punt?

lln schrijft: 147N +01n 146C+02He (breuk moet zonder streepje zijn, maar ik wist zo snel niet hoe ik dit beter kon schrijven)

bolletje 1 kan niet

bolletje 2: aantal nucleonen zijn niet gelijk, maar op basis van de som van de massagetallen, zou je kunnen concluderen dat de leerling het aantal nucleonen gelijk heeft gehouden

bolletje 3: ja, want uit atoomnummer 2 volgt consequent He

Door: Hans Bot | Datum: Zondag 18 mei 2025, 13:33 uur

@Daan:  Ja, ik vind de formulering van bol 1 voor jouw voorbeeld ook dubbelzinnig. Ik ga er van uit dat met 'aantal nucleonen links en rechts gelijk' bedoeld wordt: som van de massagetallen links en rechts gelijk". Ik vermoed dat men de huidige formulering heeft gekozen omdat hij mooier klinkt. Jammer het erratum alleen de formulering van bol 2 heeft verbeterd, en bol 1 niet. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 08:46 uur

Met "aantal nucleonen links en rechts gelijk" wordt inderdaad bedoeld dat de massagetallen links en rechts optellen tot dezelfde som. 

Wat je van deze formulering vind is misschien een kwestie van smaak, maar nieuw is ie bepaald niet, we zien hem vrijwel ieder jaar in het correctievoorschrift staan.