Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 23:01 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Reinier Maasman | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 19:43 uur

Volgens het CV is het niet nodig dat een reactievergelijking kloppend is. Persoonlijk heb ik hier wat moeite mee. Een leerling noemt bijvoorbeeld 2 H2O. Kost dit een punt of niet?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:10 uur

Het is chemisch onjuist, dus ik zou zeggen ja. Zelfde regel als dat chemisch juist geen fout is.

Door: Janine Fokker | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:25 uur

Ik zou er inderdaad een punt afhalen, het antwoord moet volledig juist zijn om alle punten toe te kennen (algemene regels 3.1), dat is hier dan niet het geval... 

Door: Tobias Schrama | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:55 uur

Stel je hebt na de pijl water en nog een ander deeltje.... maar wel kloppende reactie (een O- deeltje, eerste boleltje al niet verdiend)

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 21:36 uur

@Tobias, ik heb ook zoiets. Een leerling die de verkeerde C-atomen heeft gekoppeld en daarmee het eerste bolletje niet heeft gescoord. Daarmee ook het tweede niet?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 22:10 uur

Maar...hier is het weer...wat als de binding van de C5 naar C6 niet naar de C6 gaat maar naar de H2 of ertussen? 

Want het is net zo fout als dat de binding van C naar een OH-groep zou gaan door te binden met een de H (of ertussen....). 

Kost dit bolletje 2?  

Door: Beens | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 22:21 uur (Bewerkt op: 16-05-2025 22:27)

Bij mij regelmatig C6 gekoppeld aan de C5 in combi met water gevormd

Eerste bolletje niet en 2e wel??

Door: Koen Tijssen | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 08:51 uur

Voor sommige leerlingen niet een hele lekkere vraag om het examen mee te starten.

Als je het eerste bolletje niet scoort, dan lijkt me dat je het 2e bolletje alleen nog kunt halen als je de etherbinding tussen onjuiste C-atomen hebt getekend, maar de rest consequent juist is (en dus water na de pijl).

Door: Reinier Maasman | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 08:59 uur

Ik heb leerlingen die de te tekenen ether-O met 1 binding verbinden aan het juiste C-atoom. Levert dit nul of 1 punt op? (Ik heb nu 1 punt toegekend, omdat anders 1 fout 2x wordt aangerekend)

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 09:49 uur

@Reinier, bedoel je dus aan de ring links op de plek van OH alleen een O, en bij de ring rechs op de plek van OH niks meer (dus in feite links de H weg rechts de OH weg en geen binding tussen de O en de rechter ring)? Die kom ik namenlijk ook vaker tegen, en twijfel inderdaad tussen 0 of 1 punt. Volgens het bolletjesmodel zou het denk ik 0 punten zijn, maar in feite mist er maar een ding: de binding tussen O links en ring rechts, dus dan zou je dezelfde fout 2x aanrekenen.