Vraag 01

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 09:59 uur (Bewerkt op: 17-05-2025 10:02)

Geen opmerking of indien over de stand van de OH groepen.... (alleen een gigantische open deur met die opmerking over H2O, onnodig omdat dat in de bijlage van de syllabus duidelijk wordt omschreven...) dus wel aanrekenen als ze verkeerd om staan?

Er mist ook echt een opmerking of indien, die veel discussie zal voorkomen, als de verkeerde OH groepen worden gekoppeld. Ik ga voor de consequentie regel, dus als ze bv. de twee bovenste OH groepen (van de CH2OH) koppelen, dan kan 2e bol nog wel mijns inziens.

Door: Gertien Smits | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 10:26 uur (Bewerkt op: 17-05-2025 10:26)

Ook een leuke: hoe lees je uit de vraag dat het een intramoleculaire etherbinding moet zijn? Ja, het leidt uiteindelijk tot thermolyse, dat is heel erg impliciet (en ook niet altijd een garantie dat alles intramoleculair gebeurt). Ik heb een leerling die twee sacharosemoleculen aan elkaar verbindt met 2 etherbindingen tussen "de -OH groepen die zijn gebonden aan de C-atomen die in de ringen direct naast de etherbinding tussen...etc" (Wat een draak van een zin om te ontleden). 1 molecuul op z'n kop. Strikt genomen voldoet dit aan de beschrijving in de tekst, dus opdracht correct uitgevoerd. Het is chemisch incorrect, want geen isosachrosan, maar die kende ik ook niet uit mijn hoofd.

Door: Reinier Maasman | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 10:42 uur

@Ewoud Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

Volgens de letter van de wet scoor je geen punten, maar 1 fout 2 keer aanrekenen vind ik erg ver gaan. Daarom ga ik voor 1 punt.

Door: Sprokholt | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 10:50 uur

@Gertien. Inmiddels 2e leerling die twee moleculen sacharose laat reageren. Ik kan in de tekst geen enkele aanwijzing vinden dat zoiets niet correct is, behalve als je de formule van isosachrosan kent. Ook thermolyse is volgens mij 1 beginstof en niet 1 molecuul reageert. Ik voel veel voor 2 punten.

Door: Inge Roos | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 10:58 uur

Wat doen jullie met een leerling die de bestaande etherbinding omklapt? Moet hij perse naar beneden getekend worden? 

De etherbinding die ze moeten maken is juist getekend (hoewel bij veel leerlingen ook niet altijd heel betjes naar beneden...). Ik had hier heel graag een opmerking over gehad!

En ja, ik heb ook een leerling die keurig netjes twee sacharose moleculen koppelt met de juiste OH groepen, en dus een soort 'kruis' moelcuul krijgt. Ik heb hem nu maar 1 punt gegeven, voor het 1e bolletje. Maar inderdaad, wat al eerder is gezegd, kunnen ze weten dat het een intramoleculaire binding wordt?

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 11:16 uur

@Inge: er wordt om structuurformules gevraagd. Een structuurformule is volgens mij per definitie geen ruimtelijke weergave. Het "omklappen" van een binding lijkt me dan geen aanleiding om punten in mindering te brengen.

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 11:30 uur

Omklappen lijkt me geen puntaftrek, het wordt niet ruimtelijker gevraagd dan dat sacharose is getekend.

Ook ik heb lln die 2 sacharosemoleculen aan elkaar tekenen, netjes 1 ondersteboven. Ik heb tot nu toe 1 pnt gegeven, maar ben het wel eens met Gertien.

Door: Inge Roos | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 15:42 uur

Ik heb een vraag naar het examenloket gestuurd over het koppelen van 2 moleculen.

(en ik heb de structuur inderdaad goed gerekend)

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 15:54 uur

@Inge krijg jij wel bevestigings mail / kopie van mail? ik krijg die namelijk niet binnen

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 19 mei 2025, 10:28 uur

Ja, ik heb net een bevestigingsmail gekregen