| Antwoord: | ||
|---|---|---|
| Door:  de  Kruif
																								|
								Datum:
								Zaterdag
								17
								mei
								2025,
								19:35 uur 
 Ik vind eigenlijk dat ze het watermolecuul wel moeten gebruiken voor de volle punten, het is niet voor niets getekend, voorlopig haal ik er daarom een punt vanaf. Maar als hier consensus is :) | ||
| Door: Lindsey  Appeldoorn-Vermeulen
																								|
								Datum:
								Zaterdag
								17
								mei
								2025,
								20:22 uur 
 @Wouter Ik reken deze niet goed. Een O met een formele pluslading die als nucleofiel aanvalt kan niet juist zijn. | ||
| Door: Wouter den  Boer
																								|
								Datum:
								Zondag
								18
								mei
								2025,
								09:09 uur 
 Ja, dat begrijp ik. Maar moeten de leerlingen dat weten? Is dit niet soortgelijk aan de regel van Markovnikov....het is logisch, het is duidelijk een goede bevestiging van de theorie van stabiliteit, maar moeten VWO leerlingen het weten? Ik denk van niet. | ||
| Door: Thijs  Verkaaik
																								|
								Datum:
								Zondag
								18
								mei
								2025,
								13:25 uur 
 Wat te doen als een leerling vishaakjes (halve pijlen) heeft gebruikt in plaats van hele pijlen maar de getekende pijlen wel correct zijn? | ||
| Door:   Molenkamp-Gorter
																								|
								Datum:
								Zondag
								18
								mei
								2025,
								13:52 uur 
 Ja, een vwo ll moet wel kunnen verzinnen dat een elektronenpaar niet zomaar vertrekt vanaf een postief geladen atoom. En halve pijlen zijn echt fout, helaas. | ||
| Door:  de  Haan
																								|
								Datum:
								Zondag
								18
								mei
								2025,
								15:28 uur 
 @ Inge Roos "Ik heb een leerling die 4 pijltjes zet: Van H2O naar de H (goed), dan van de C-H binding naar de C, dan van de C naar de C-C binding, en van de C-O binding naar de O+. De tweede pijl wordt dus in twee stappen gezet. Wat zouden jullie daar mee doen?" Ik heb deze ook een paar keer gezien en reken dit goed. | ||
| Door: Cheyenne  Feijen
																								|
								Datum:
								Woensdag
								21
								mei
								2025,
								13:24 uur 
 Ik heb leerlingen die het bovenste pijltje omdraaien. Zodat de H+ die ontstaat aanvalt op de H2O. Wat zouden jullie toekennen? | ||
| Door: Wouter den  Boer
																								|
								Datum:
								Woensdag
								21
								mei
								2025,
								21:19 uur 
 Liefde... 
 En geen punten voor de pijlen. | ||
| Door:   Molenkamp-Gorter
																								|
								Datum:
								Woensdag
								21
								mei
								2025,
								23:49 uur 
 Maar die 2e pijl in 2 stappen tekenen kan toch niet? In principe verloopt alles tegelijkertijd, en er zit nu niks op de C dat daar weg kan, dus dan kan dat niet. | ||