Vraag 08 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
23:04 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Inge Roos
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
19:55 uur
Wat te doen met een leerling die de reactiewarmte van de totaalreactie uitrekent? Keurig met de juiste waarden van de vormingswarmtes, met de juiste verwerking van de coëfficiënten. Gewoon helemaal fout, of alleen derde bolletje niet? |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
20:54 uur
Alleen derde bolletje niet. |
||
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
22:18 uur
Volgens de voorschriften alleen bolletje 2 niet. Ze hebben de coëfficiënten niet goed toegepast. Ja, ik vind hem ook vreemd. Zie: https://www.examenblad.nl/2025/vwo/vakken/exacte-vakken/scheikunde-vwo kopje vakspecifieke vragen onderaan de pagina.
|
||
Door: Kooijman
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
23:40 uur
(Bewerkt op: 16-05-2025 23:46)
Het lijkt mij toch echt *3 omdat de coefficienten wel correct zijn overgenomen en met teken verwerkt. Anders is *3 alleen optellen? Edit: De tekens horen blijkbaar ook pas bij *3 en het "op het einde door 2 delen" is duidelijk onderdeel van de tweede scorestap... dat zou gewoon in het cv kunnen staan... *1: correcte vormingswarmtes (absolute waarde) *2: coefficienten verwerkt met 1 voor de gevraagde stof *3: optellen en verwerking van het teken van de vormingswarmte
|
||
Door: Dinteren
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
12:10 uur
(Bewerkt op: 17-05-2025 12:14)
Ik zag bij een aantal leerlingen dat ze geen H2O hebben meegenomen in de berekening. Ik begreep niet waarom totdat er een leerling er bij schreef "er ontstaat uitsluitend S2, dus water niet meenemen" . In de vraag staat dat inderdaad zo beschreven, het is natuurlijk fout maar ik begrijp de "kronkel" wel. Als H2O niet is meegenomen in de berekening scoren ze geen punten volgens het CV. Deze "kronkel" kost de leerlingen dan 3 scorepunten. |
||
Door: van Damme-Rosenmöller
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
12:28 uur
Uit de tekst van opdracht 'zwavelproductie' blijkt dat de temperatuur van groot belang is voor onder meer de waarde x. Voor vraag 7 gebruik molair volume bleken we te moeten uitgaan van standaardomstandigheden, genoemd voor alle opdrachten op p.2. Nu is voor vraag 8 de waarde van de vormingswarmte van water afhankelijk van de temperatuur. Dan zou toch óók weer moeten worden uitgegaan van standaardomstandigheden en water in de vloeibare fase en dus -2,86*10^5 ipv -2,42*10^5??? (Uit de grafiek die later wordt gegeven zou je zelfs vermoeden dat het om extreem hoge T moet zijn gegaan dus dat beide voor water in BT57A genoemde vormingswarmten niet van toepassing zijn.) Is nu ineens toch de (g) aangegeven reactie 2 leidend? Ik vind dit extreem verwarrend. |
||
Door: de Kruif
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:06 uur
@ Van Damme-.. Er staat een (g) achter water in de rv, vandaar - 2,42*105 J. Ik denk dat lln daar, hier, geen moeite mee hebben, maar die overal andere T is zeker ingewikkeld. |
||
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:08 uur
@ Dnteren, ik vind 0 pnt als je geen water meeneemt wel erg streng. *1 missen ze, maar 2 en 3 kunnen nog lijkt me. |
||
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:10 uur
@Kooijman, ik vind jouw 3 bolletjes zo mooi beschreven, zo zie ik het na wat gepuzzel ook. Ik zat eerst met waar :2 bij hoorde. |
||
Door: Jukes
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
14:44 uur
Wat me hier stoorde is dat in de vraag staat "Gebruik de waardes van de vormingswarmtes uit je informatieboek." Dit impliceert dat je alleen waardes uit Binas/ScienceData moet gebruiken, terwijl dat dus juist niet de bedoeling is. Ik heb nog geen toetsen nagekeken, dus ik weet niet of mijn leerlingen hier moeite mee hebben gehad, maar het is op zijn minst verwarrend. |