Vraag 08

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 14:46 uur

Ik neig naar 2p voor een leerling die de totaalreactie neemt en dan vervolgens goed uitrekent, maar ik weet niet zo goed welke bolletjes dan gescoord en welke niet.. er zit namelijk ook een vereenvoudiging in, SO2 is niet meer nodig als ze 6 enigszins goed hebben gedaan..

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 15:38 uur

@Dinteren: ik ben het eens met @de Kruif

Ik heb er ook meerdere die H2O in zijn geheel niet meenemen. Dan heb ik 1e bolletje niet gegeven,  maar dat niet opnieuw aangerekend bij het 2e bolletje, dus kunnen ze maximaal 2 punten scoren. Ik heb 1 leerling die de Ev van H2O wel geeft, maar toch niet meeneemt, die ken ik 2e bolletje niet toe (ik zie dat als foutieve coëfficient 0).

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Zondag 18 mei 2025, 12:13 uur

@Schaareman. Lastig die. Ze maken een fout, de verkeerde reactievergelijking, die de opgave simpeler maakt. Maar ook weer niet heel simpel.
Ik zou *1 niet toekennen, en *2 en *3 wel. Ze hebben niet alle Ev opgezocht maar, naar de geest van het CV, wel de coëfficiënten verwerkt en de rest van de berekening (lees + en - tekens) goed gedaan. En dan afwachten wat je 2e corrector zegt.

Door: Steven IJland | Datum: Maandag 19 mei 2025, 15:49 uur

Leerlingen nemen aan dat de twee x'en in de vergelijking dezelfde waarde hebben, en omdat het hier gaat om S2 geldt dus x=2. En dan gebruiken ze als coefficient 3/2 ipv 3/4. Ik vind dit een logische redenering en begon zelf ook zo aan de opgave. Het klopt niet dat in een vergelijking een variabele x twee verschillende waarden kan hebben. Wat vinden jullie hiervan, en hoe dit te beoordelen?

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Maandag 19 mei 2025, 16:42 uur

Die x heeft dezelfde waarde, maar omdat de reactie uitgaat van 2 H2S en het antwoord per 1 is moeten alle coëfficiënten gedeeld door 2. Ofwel meteen bij de berekening zoals in het c.v. (dus daarom 3/4), ofwel door je eindantwoord nog even /2 te doen.