Vraag 09

Antwoord:

Door: Reinier Maasman | Datum: Zondag 18 mei 2025, 14:32 uur

Volgens het CV ligt het temperatuurgebied bij x>6 tussen de 100 en 500C. Maar boven de ca. 900C geldt ook x>6. Waarom wordt dan alleen naar het eerste gedeelte van de grafiek gekeken? Of zie ik iets over het hoofd?

Door: Nicole Hesselink | Datum: Zondag 18 mei 2025, 15:11 uur (Bewerkt op: 18-05-2025 15:12)

@ Reinier Maasman: Ja, je kijkt naar de verkeerde lijn. Bij T > 900 is x = 2

Door: Myrthe Doeve | Datum: Zondag 18 mei 2025, 15:32 uur (Bewerkt op: 18-05-2025 15:33)

@Theelen, het aflezen van de figuur klopt dan niet: bij x>6 lees je een omzettingsgraad van 51-100% af. 

Ik zou geneigd zijn om dan niet de volledige punten te geven. 

Bovendien maakt de leerling de aanname dat de vormingswarmte van Sx lineair afneemt als de waarde van x stijgt. Dat weten we niet op basis van deze tekst. 

Door: Jukes | Datum: Maandag 19 mei 2025, 10:12 uur (Bewerkt op: 19-05-2025 10:13)

@Theelen @Myrthe Doeve: Ik worstel hier ook mee. Een van mijn leerlingen heeft ook de reactiewarmte uitgerekend voor de vorming van 100% S8 en op basis daarvan geconcludeerd dat bij x > 6 de reactie naar rechts exotherm is. Deze gedachtengang zou wat mij betreft helemaal sluitend zijn als de leerling daarbij concludeert, op basis van de paragraaf bovenaan pagina 5, dat bij deze reactie een combinatie van S2 en S8 gevormd wordt, waarbij de vorming van S2 endotherm is en de vorming van S8 exotherm, en dat bij x > 6 de reactie netto exotherm is, maar zo uitgebreid heeft de leerling niet geantwoord. Op basis van regel 3.3 ben ik geneigd 2 punten toe te kennen (berekening juist, redenatie incompleet, conclusie juist), maar ik vind het wel ongemakkelijk dat ik nu een eigen antwoordmodel aan het verzinnen ben. Heeft iemand hier ervaring of het zin heeft om een vraag als deze voor te leggen aan het examenloket?

Door: Tamas | Datum: Maandag 19 mei 2025, 19:27 uur

Hoeveel punten ? 

Bij een hogere temperatuur, daalt de omzettingsgraag . Dat is een exotherme reactie. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 11:15 uur

Omzettingsgraag? Heeft de reactie dan minder zin? ...sorry Eva, vind ik dan weer humor.

Serieuzer: Volgens mij alleen bolletje 1, de rest (lijkt) gokken.

Door: Zeilstra | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 13:44 uur

Gelijk probleem als @Leticia. Een van mijn betere leerlingen noteert:

"De reactie naar rechts van reactie 2 is exotherm. Hoe hoger de temperatuur hoe lager de omzettingsgraad bij het gebied waar x>6. Dus wanneer er meer energie is verloopt de reactie slechter. Dus is de reactie exotherm omdat het dan lastiger is om de energie van de reactie kwijt te raken. Daarom verloopt een exotherme reactie slechter als er te veel energie is.

bol 1 goed, bol 2, is hier inzicht dat er een evenwichtsverschuiving is???,  bol 3 goed.

Naar mijn inzicht beantwoordt de leerling de vraag goed, maar is ook bol 2 goed? lastig cv hier..... had leerling vaker "reactie naar rechts/links" moeten benoemen?

Door: van Dooren | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 09:32 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 11:30)

Veel leerlingen beschouwen de grafiek slechts bij een "hoge" temperatuur. Zij missen dus het veranderen van de temperatuur (in het cv "de verhoging van de temperatuur" (in het gebied van 0-500 graden)). En gebruiken woorden als veel/weinig, hoog/laag ipv meer/minder, hoger/lager. Het inzicht dat het (verstoring van) een evenwicht betreft is mi niet aanwezig dan. Is er dan nog wel een bol toe te kennen?

Immers, als er een relatief lage omzettingsgraad zou zijn die verder daalt bij verhogen van de temperatuur zou nog steeds sprake zijn van een exotherme reactie naar rechts.