Vraag 12

Antwoord:

Door: Arthur van der Heiden | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 07:37 uur (Bewerkt op: 22-05-2025 07:38)

Eens met Reinier Maasman: het CV klopt niet! Leerlingen doen het wel vaak zo (zoals het CV dus).

Juist is alléén met 3n buiten de [ ], coëf. n, n buiten toegevoegde [ ] en coëf. n. Maar dit doen leerlingen nooit (logisch, want de bijlage nodigt niet uit om PVA-PVB nog aan te passen).

Het probleem zit erin dat het CV de notaties met tildes en vierkante haken combineert: voor de pijl een stukje PVA van 3 eenheden lang en daarna de rest van het polymeer? Dat is een foute notatie. En als ze alleen een stukje bedoelen met een lengte van 3 eenheden is het ook fout want dat is geen PVA.

Ik zou ervoor pleiten om 3n buiten de [ ], coëf. n, "niks" en coëf. n  ook goed te tellen, ook al is het niet kloppend (dit doen enkele goede leerlingen). Dit omdat de vraag + bijlage verwarrend is.

Eigenlijk zou er nog een 2e aanvulling op het CV moeten komen ...

Door: van Tongeren | Datum: Dinsdag 3 juni 2025, 16:19 uur

De functionele groep van butanal moet worden uitgeschreven om 1e bolletje te scoren. . De C=O moet dus genoteerd. Als de H met een ''leeg streepje'' aan de C is gezet mag je dat toch goed rekeken? Hierover heb ik discussie met mijn 2e corrector.

Door: Arthur van der Heiden | Datum: Donderdag 5 juni 2025, 05:03 uur

@van Tongeren

Nee, in de Syllabus, bijlage 3 staat inderdaad: "De symbolen voor de H-atomen in de functionele groep moeten worden weergegeven".

Ook het NVON-verslag geeft aan dat je de functionele groep moet uitschrijven.