HAVO Scheikunde 2025-1 algemeen

HAVO Scheikunde 2025-1 algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:42 uur (Bewerkt op: 12-05-2025 14:48)

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:17 uur (Bewerkt op: 16-05-2025 23:48)

Sorry, stond verkeerd.

Door: Gertien Smits | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 14:18 uur

En dan na al die kritiek op het VWO examen: Dit examen vond ik leuk. Gevarieerd, de leerlingen konden van eigenlijk alles laten zien wat ze er mee konden. De eisen aan de uitvoering waren over het algemeen heel helder geformuleerd. De contexten waren afwisselend, beetje uitdagend (best intimiderende structuren daar in de derde context, lezen en plaatjes in de eerste twee), maar niet ontmoedigend. Beide grote rekenvragen waren met een impliciet rendement, en ook bij de havo geen atoomeconomie of e-factor. Ik vond het vergelijken van de twee processen in context 2 achteraf erg heftig, alles weer teruglezen, en de lay-out bij het blokschema ongelukkig, met invullen op uitwerkbijlage, opdracht op een bladzij en de benodigde legenda op de bladzij ervoor. Maar dat zijn details.

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 15:32 uur

Nou, noem het maar details. 

Ik vond het onduidelijk wat nou het gewenste niveau was. Sommige vragen zijn echt MAVO, sommige VWO in het verzamelen van getallen en tekst. 

Het voelde heel erg eenzijdig (hoeveel ester willen we; polyadditie tekens hetzelfde; rekenwerk tot twee maal toe erg groot; structuurformules meermaals simpel).

Taalgebruik...hoe dan Stap 2, R1, reactie 2 en Stap 3, R2, Reactie 3...
B2, B3, B4

mM op de HAVO...mag, maar wat voegt het toe.

Licht je antwoord toe bij het aflezen van een grafiek...?

Dat met die bijalge en blokschema....hoe dan dat je de bladspiegel zo kapot kan maken? Zeker door de nummers niet ook op de bijlage te benoemen...had makkelijk gekund. 

Die tekst bij voor opdracht 19...waarom zo? Wat is het ook voor onzin om enkel de zijgroep van Serine zo te vragen? Wat test je dan? 

Wat heeft het voor zin om dat poreus toe te voegen, behalve dan afleiding? En daarna gewoon met droge ogen vermelden dat bij de eerste keer opladen (waarom niet bij de tweede keer?) ...en dan dat dus bij de eerste keer opladen de H+ die door de membraan zijn gegaan...NEEEE, die membraan moet al H+ hebben bevat zil dit werken. Dat lijkt mij en basisdingetje...daar hadden ze nou naar kunnen vragen. IPV nu de "domme" vraag...welke kant gaan de H+ op??? Na desze tekst neem ik het de leerlngen geoon kwalijk als ze de andere kant op hebben gedaan. Vind die vraag over Br- tov H+ erg leuk, maar hoe dan een "totale vergelijking"? Wat is dat nou weer? Taal..

Ik heb na dit examen niet het idee dat het determineert op leerlingen die scheikunde HAVO-stof beheersen en leerlingen die scheikunde HAVO-stof niet beheersen. 

Contexten leuk. Fijn gedaan met die splitsing van de opage naar het verwerken van beitsen. Voor iedereen herkenbaar dat het gewoon een nieuwe vraag is. Mooie weergave van de vortex weer (onduidelijk waar het zuurstof vandaan komt voor reactie 1, trouwens...niet van belang verder, maar ja). 

Ik heb nog geen werk van de leerlingen bekeken. Zag wel dat er best een aantal al om 16:00 weg waren....en ik vond hem lang... 

Nou...ik heb er zin in om deze de komende dagen na te kijken...Zal vast gezellig zijn hier op het forum.

Door: François Bakker | Datum: Zondag 25 mei 2025, 10:14 uur

Ik vond het opvallend dat in dit examen wel weer verwijzingen staan naar BINAS en Science data terwijl dat in het vwo examen niet het geval was. Wat is nu het beleid in dit opzicht?

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 25 mei 2025, 10:17 uur

Het examen lijkt mij goed te doen, behoorlijk wat pure basiskennis zonder addertjes en met goed lezen en logisch denken, wat je op havo toch echt mag verwachten, kunnen ze een eind komen. In eerste instantie dacht ik dat het voordelig was voor mensen die weinig echte basis vanuit havo 5 hebben, maar wel inzicht en kunnen lezen (bijvoorbeeld de rekenopgaven en blokschema met groene regels). Maar zij vallen ook door de mand mbt de basis uit klas 3 en 4. Ben ondertussen bij vraag 10, en zie inderdaad het voordeel van mensen met goede basiskennis (ik had even niet verwacht dat mijn leerlingen in havo 5 het verschil tussen opgelost en vloeibaar niet wisten, want ik hamer nogal op de fasen, en ook de formules en het kloppend maken bij vraag 6 leek mij erg eenvoudig, maar blijkt goed differentierend). 

Ik vind het wel erg veel koolstofchemie en ik mis eigenlijk een goede rekenvraag met molverhoudingen als kern. Maar misschien is het rekenwerk zoals het er nu in zit wel beter (minder truucjes). Ik ben benieuwd, nu lekker verder nakijken. Succes allemaal. 

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 26 mei 2025, 16:03 uur

Het verslag van de landelijke examenbespreking staat nu online bij het examen, op de overzichtspagina en te vinden via https://newsroom.nvon.nl/files/default/skh251nv.pdf

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 26 mei 2025, 18:34 uur

Dank voor de rappe actie...moet ik de moleculen bij de metaalbindingen er weer even uit halen..