Vraag 22

Vraag 22

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:54 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Hylke Kingma | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 21:24 uur (Bewerkt op: 23-05-2025 21:24)

In het CV wordt er een punt toegekend voor de juist significantie, dat is 2 significante cijfers aldus het CV. 

 

Het aflezen van de grafiek moest op 2 decimalen nauwkeurig, dan is het laagste aantal significante cijfers toch 3? 

Hoe hebben leerlingen kunnen weten dat deze vraag met 2 significante cijfers beantwoord moet worden? 

 

Edit: het is al laat, ik heb over de 18 uur heengelezen :D 

Door: Loes Vermeij | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 13:15 uur

Heeft de significantie niet te maken met het aantal decimalen in de pH? komt op hetzelfde neer overigens. 

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 13:20 uur

De pH wordt niet gebruikt in de berekening

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 13:57 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 14:00)

Voor mij is dit echt een voorbeeld van een (ver)gezochte, erg gekunstelde vraag. Gaan zitten pielen met 2 decimalen (met nog eens een veel te grote stip die een heel hokje inneemt...) en dan vervolgens lekker op 2 cijfers afronden omdat je 18 uur gebruikt. Flauw dus. Geredeneerd vanuit een toetsmatrijs en niet vanuit een consequente context, zo lijkt. En dan ook nog mM in de grafiek zetten en dat in het 2e bolletje doen... ze moeten kunnen lezen, maar dit is echt een flauwe vraag.

(Dit is dus verder precies een fout voorbeeld van gebruik van significantie.... waarom in vredesnaam zo (semi)secuur gaan aflezen (beter gezegd; af laten lezen) als de context al een stuk onnauwkeuriger is? We gaan titreren met 0,100000 M natronloog, lezen de buret af in 2 decimalen, maar gebruiken een bekerglas om het volume te bepalen...)

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 25 mei 2025, 15:14 uur (Bewerkt op: 25-05-2025 15:16)

Nou, ik trapte er in ieder geval in. 

Maar ik vind dat testen op aflezen etc niet zo'n probleem. Maar die mM? En die 18 uur die zo ver weg staat...ik vind daar wat van.

Door: Belgraver | Datum: Zondag 25 mei 2025, 17:58 uur (Bewerkt op: 25-05-2025 18:06)

Ik begrijp het doel van de opmerking nog niet. Ik hoop dat het betekent dat de leerling die het volgende antwoord geeft:

1,2 mM=1,2*10-3M; 1,2*10-3M /64800s=1,852*10-8 mol/L*s

2 punten krijgt (b1 niet gescoord ivm 1 decimaal, b2 gescoord, b3 niet gescoord; maar dankzij opmerking mag b1 wel gegeven worden). Ik zou het terecht vinden maar klopt mijn redenering? Waar komt die "slechts eenmaal aanrekenen" terug in de score?

Door: Crielaard | Datum: Zondag 25 mei 2025, 19:04 uur

@Belgraver:

ik zou dan 1 pt geven... aflezen op 1 decimaal levert ook een getal met twee significante cijfers op. Je kan bol 3 dus gewoon beoordelen (en in jouw voorbeeld dus niet toekennen).

ik denk dat de opmerking bedoeld is: als een leerling fout afleest, bv 1,4, dat je niet EN het fout aflezen (want > 1,20) EN niet op twee decimalen dubbel hoeft aan te rekenen. Je verliest in beide gevallen gewoon eerste bol

 

 

Door: de Kruif | Datum: Zondag 25 mei 2025, 21:31 uur

@Belgraver, ik ben het eens met Crielaard, ijkt me dat het zo bedoeld is.