Vraag 24 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:55 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Crielaard
|
Datum:
Zondag
25
mei
2025,
19:11 uur
Bol 1: hoe lees ik deze? Er mogen dus maar 2 C atomen zijn? Of niet? En die twee moeten aan elkaar? of is bv een structuur als ethylbenzenol onder bol 1 ook 1 pt toe te kennen? En HO-CH2-O-CH3 ?
|
||
Door: Belgraver
|
Datum:
Zondag
25
mei
2025,
20:22 uur
(Bewerkt op: 29-05-2025 19:55)
@Crielaard: Leuk gevonden; 2pt Propaan-1,3-diol vind ik voor jouw dilemma ook een goed voorbeeld. Drie enkel gebonden C-atomen dus geen b1 gescoord, ook geen b2 gescoord. Tot 2 tellen; dat moet een havo-leerling kunnen. Toch vind ik het onnodig wreed. Ik lees voor nu even bij propaandiol: twee enkelgebonden C-atomen aan tenminste één hydroxylgroep en zet er zo lang een vraagteken bij. Nog een leuk antwoord gevonden: epoxyethaan; ik denk dat dit chemisch mogelijk is maar energetisch niet te verwachten is van een enzym. Andersom, TPA + epoxyethaan geeft MHET; dus is het antwoord van deze leerling is niet gek bedacht. Ik geef vooralsnog 2pt. Edit: in tekst staat dat x gevormd wordt na reactie met water. Epoxyethaan kan dus niet het goede antwoord zijn en is 0 pt waard. |
||
Door: Beens
|
Datum:
Dinsdag
27
mei
2025,
21:57 uur
@Belgraver volgens het antwoord model kom je dan in de problemen. 1 bolletje kan je proberen te verdedigen maar het 2e bolletje niet het voldoet immers niet aan C2H6O2 |