Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Gertien Smits | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 14:47 uur

ik heb bol 2 aan precies niemand mogen uitdelen....

Door: Robben | Datum: Zondag 25 mei 2025, 18:54 uur

Ik welgeteld aan twee leerlingen... Bij de rest kreeg ik fantasierijke onzinverklaringen :) 

Op zich vind ik dit wel een leuke inzichtvraag voor havoniveau.

Door: Crielaard | Datum: Zondag 25 mei 2025, 20:25 uur

Het plaatje impliceert dat er H2 aanvoer van buitenaf is. Als je de tekst goed leest, start je echter met een "lege" batterij met alleen HBr oplossing (links) erin. Voor leerlingen denk ik verwarrend dat je dus eerst dat H2 zelf moet maken, dat dat nog niet in de halfcel zit bij de eerste keer opladen. En dat het deeltje dat je daarvoor nodig hebt uit de andere halfcel moet komen. Voor leerlingen  niet heel duidelijk (en vrij ongebruikelijk!)

ALS leerlingen er al iets van proberen te maken, gaat het vaak over "H2 wordt 2H en dat komt bij opladen ook weer terug, dus gebruikt niks uit HBr oplossing. (Je laadt batterij eerste keer op als je m gebruikt hebt en leeg is)

Wellicht was een plaatje met de nieuwe, onopgeladen batterij erbij duidelijker...

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 29 mei 2025, 11:46 uur

Tsja, ik begrijp de opzet wel en waarom, maar het is gewoon onjuist. De membraan KAN NIET "leeg" zijn voor aanvang. Hoe die gevuld wordt, is niet vermeld. Daar zijn meerdere opties voor (zoals een overspanning., maar diffusie is logischer..)

Maar daarna is het wel duidelijk.