Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:22 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Mike Wassenaar | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 00:41 uur

Merkwaardig dat het cv nij het primaire antwoord uitgaat van het incorrecte 1MB = 10^6 Byte ipv het correcte 1024^2 B.
Dat eerste antwoord zou dan in de opmerking horen te staan om goed te rekenen aangezien (volgens mij) niet in de syllabus staat dat ze moeten weten dan 1 kB = 1024 B

Voor de beoordeling maakt het niet uit.

Door: Vorselman | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 11:38 uur

Bij deze vraag stel ik mezelf de vraag of er nu iets mist in de door ons gebruikte methode. Op het VWO wordt er wel gesproken over bits en bytes en dataoverdracht. In het havo boek niet. Nu denk ik zelf dat dit onderwerp eerder onder domein A valt, die van de algemene vaardigheden. Maar zie ik dat goed? Of moet ik in de toekomst wat verder op dit onderwerp ingaan?

Door: Vorselman | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 11:39 uur

@Wassenaar: Dat zou ook verklaren waarom ze hier van 1000 kB per MB uitgaan.

Door: v.d. Lingen | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 12:13 uur

De voorvoegsels k en M worden hier dus gebruikt zoals de leerlingen die gewend zijn van de andere grootheden.

Door: Menno van Dongen | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 09:31 uur

Leerling antwoord: 0,56 uur. Dus ongeveer een half uur.

Moet ik hier echt een punt voor aftrekken??

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 15:04 uur

Het eerste gegeven antwoord is juist en dankzij het woordje 'ongeveer' kun je volgens mij wel beargumenteren dat hier geen sprake is van een afrond- of significantiefout. Was die 0,56 uur niet eerst genoemd, dan zou het laatste scorepunt lastig worden, maar hier lijkt het me wel toe te kennen. Of ga ik dan te ruim om met het c.v. en de afspraken van de landelijke vergadering?

Door: Huub Franzel | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 22:15 uur

Ik heb een paar leerlingen die 0,555555 afronden naar 0,55 uur. Heb ik niet fout gerekend.

Maar een leerling die 0,555555 afrondt naar 0,5 uur, heb ik wel een punt afgetrokken. Of is dat ook een half uur?

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 22:28 uur

Ik heb 0,55 wel als fout afronden gezien en dus het laatste punt niet gegeven. Ik zie niet in hoe ik dat punt binnen de regels van het c.v. wel zou kunnen geven, hoe graag ik ook zou willen. Ongeveer een kwart van mijn leerlingen raakt daar een punt kwijt.

Door: Wendy Derks | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 23:19 uur

Spijtig, maar 0,55 is gewoon verkeerd afgerond. Bij mij ook veel lln die hier punt verliezen.

Door: Saarloos | Datum: Zondag 28 mei 2017, 10:07 uur

Hier bij mij hetzelfde... is toch echt verkeerd afgerond dus punt kwijt