Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: van Garderen
|
Datum:
Zondag
28
mei
2017,
11:04 uur
0,55 en 0,5 is verkeerd afgerond dat kost inderdaad een punt
Maar is ongeveer een half uur daar zou ik gezien de vraagstelling en de significantie geen probleem van maken gerben
|
||
Door: Gilbert Carmelia
|
Datum:
Maandag
29
mei
2017,
18:49 uur
Het antwoord 0,55 kan je wel degelijk goed rekenen. In de vakspecifieke regels staat vermeld dat het scorepunt 'completeren .....' niet wordt toegekend als:
Bij punt 3 staat dat 'De uitkomst van een berekening mag één significant cijfer meer of minder bevatten...' Het antwoord 0,55 schendt volgens mij de bovenstaande regels niet. |
||
Door: Koole
|
Datum:
Maandag
29
mei
2017,
19:35 uur
(Bewerkt op: 29-05-2017 19:36)
2000/3600=0,55 kan worden beschouwd als een rekenfout waarop vakspecifieke regel 2, de tweede aandachtsstreep van toepassing is. |
||
Door: Gilbert Carmelia
|
Datum:
Maandag
29
mei
2017,
20:43 uur
Precies het is een kwestie van interpretatie. Want in het correctievoorschrift (vakspecifieke regels) staat niet omschreven of 'verkeerde' afrondingen rekenfouten zijn. Ik vind dit erg lastig. Bolletje 2 weglaten lijkt mij moeilijk te verantwoorden. Iemand anders een opmerking hierover? Please Please with sugar on top? |
||
Door: van Garderen
|
Datum:
Maandag
29
mei
2017,
22:16 uur
(Bewerkt op: 29-05-2017 22:21)
Je vraagt nog de mening van iemand anders en ik hoop dat die er komt. Maar je hebt ook al meerdere reacties gelezen dat mensen 0,55 fout rekenen.
- 0,55 gaat niet over nauwkeurigheid (eerste aandachtsstreepje) want dit wijkt maar een significantie af van de 0,6 - het gaat ook niet over ATA (acceptabel tussentijds afronden) immers 2000 en 3600 op elkaar delen geeft 0,5 repeterend. Je weet zeker dat de leerling dat heeft uitgerekend ( daarom had ik die breuk specifiek bij mijn antwoord gezet) Het is dus een zuivere afrondfout. 0,55555555555555 wordt afgerond op 0,55 of 0,5 Dat is een rekenfout. Dat is geen interpretatieprobleem. Dat is geen fout die expliciet door het CV benoemd moet worden. Dat is een fout die ik al 24 jaar met pijn in mijn hart afstraf en die ook regelmatig terugkomt in het landelijk overleg. Immers een hele punt voor een leerling die zo ver is gekomen, dat lijkt niet eerlijk. Ook in de landelijke vergadering bevestigen wij steeds met elkaar als de leerling een zichtbare afrondfout maakt op het eind, dan is dat een rekenfout.
Gerben |