Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Gijs Ploegmakers
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
11:34 uur
Ik zie steeds meer onduidelijkheden in deze vraag nu ik de antwoorden van leerlingen en de commentaren van collega's lees. |
||
|
Door: Arjan van Galen
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
12:28 uur
Ik worstel met het ontbreken van de term "bepaal" in de vraagstelling. Hoeveel moet de leerling uitleggen om de vraag volledig te beantwoorden. Stel dat een leerling zegt: "De remweg bij de driepuntsgordel wordt langer, dus s wordt groter, met de gegeven formule (ax=vb^2/2s) blijkt dat a inderdaad kleiner wordt, Aya heeft gelijk". Geven jullie alle punten, of twee van de drie? |
||
|
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
12:36 uur
(Bewerkt op: 14-05-2026 12:41)
Min of meer dezelfde vraag als Arjan: Is "Doordat de gordel uitrekt tot 18 cm krijg je een langere remweg" voldoende voor het inzicht in bol 1 (dus zonder verdere toelichting)? Gezien de opmerking in het cv ben ik geneigd te concluderen dat er wel iets meer over de bepaling moet staan. |
||
|
Door: Herman van Dijk
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
13:00 uur
Aangezien Aya de vorige keer ongelijk had zal ze nu wel gelijk hebben ;-) |
||
|
Door: Mark Havermans
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
17:12 uur
(Bewerkt op: 22-05-2026 23:06)
Verwijderd |
||
|
Door: J van de Kuil
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
12:48 uur
(Bewerkt op: 15-05-2026 12:49)
verwijderd |
||
|
Door: Peters
|
Datum:
Zaterdag
16
mei
2026,
18:07 uur
(Bewerkt op: 16-05-2026 18:08)
Zowel bij deze vraag als vraag 4 staat de conclusie tussen haakjes. (Aya heeft ongelijk / gelijk.) Dus deze hoeft niet benoemd te worden? of is dit niet de conclusie? Als een leerling schrijft: "Bij een driepuntsgordel wordt de remweg kleiner, dit betekent dat de ax, de vertraging tijdens het afremmen ook kleiner wordt. Dus Aya heeft gelijk want een kleinere s = kleinere a." Is dit dan een consequente conclusie, want ergens voelt het alsof de denkfouten in bolletje 1 en 2 zitten maar de conclusie als laatste stap consequent is met de denkfout dat a evenredig is met s. |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zaterdag
16
mei
2026,
18:51 uur
"Bij een driepuntsgordel wordt de remweg kleiner, dit betekent dat de ax, de vertraging tijdens het afremmen ook kleiner wordt. Dus Aya heeft gelijk want een kleinere s = kleinere a." bol 1 weg, want remweg wordt juist groter bol 2 weg, want kleinere s = grotere a bol 3 wel gehaald, want de conclusie dat a kleiner wordt is consequent met eerdere beweringen. |
||
|
Door: Hans Bot
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
09:04 uur
Een opmerking die aansluit bij wat al gezegd is: de formulering "de gordel kan over 18 cm uitrekken", zonder specifieke snelheid, is verwarrend. De alinea begint namelijk over gordels in het algemeen, niet over vb = 4 m/s. Duidelijker was geweest "de gordel rekt over 18 cm uit als vb = 4 m/s" |
||