Vraag 12

Antwoord:

Door: Matthijs Toussaint | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 15:47 uur

Als een leerling de verhouding tussen de temperaturen gebruikt i.p.v. T^4, dan zijn ze bol 2 kwijt. Mag bol 3 dan nog? Of verspelen ze die doordat dit een te grote versimpeling is?

Door: Saarloos | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 15:55 uur

@matthijs : Dat heb ik als een versimpeling gezien. Ik heb daar geen 3e bol toegekend. 

Door: Christiaan Vriend | Datum: Zondag 17 mei 2026, 15:05 uur

De vraag is idd 2 signif, gezien alleen al de gegeven temperaturen.
De toppen en dalen aflezen kan maar met moeite met 2 signif: de gegeven punten zullen niet op de daadwerkelijk uiterste waarden liggen: de toppen/bergen zijn nog iets hoger, de toppen/dalen nog iets dieper. Maar goed, is wel strak na te kijken met een marge van 1 mm.

Alleen: een leerling die "1,1 E-9" afleest, leest af op een acceptabele 2 signif, maar ik kan de marge niet beoordelen.
Omdat er in het cv een nul achter staat, ga ik die maar goedrekenen denk ik dan maar....

Door: Ruben Koster | Datum: Maandag 18 mei 2026, 09:46 uur

Als de factor 10-9 ontbreekt, is er wat mij betreft wel goed afgelezen, dus genoeg voor bol 1. Het gaat immers om de verhouding.

Ik heb een leerling die zowel van I als van T4 de amplitude en de evenwichtstand berekent en dan de verhouding van amplitude en evenwichtstand voor beide berekent en dan op hetzelfde uitkomt. Volgens mij toon je daarmee ook aan dat de variatie overeen komt, toch?

Door: Erik van Beek | Datum: Maandag 18 mei 2026, 22:15 uur

Als een leerling Imin=0,5×10-9Wm-2 noteert in slechts 1 SC gaat dat dan ten koste van de 1e deelscore? Mijns inziens valt deze vraag onder deel 2 van a in van de geactualiseerde vakspecifieke regel. Er moet immers voor een (nouja, twee) gegeven waarde de juistheid aangetoond worden. Hoe kijken jullie hiernaar? Ik moet zeggen dat ik door deze toevoeging het voor leerlingen erg moeilijk te onderscheiden vindt wanneer significantie nou wel of niet toegevoegd moet worden.

In de geactualiseerde vakspecifieke regels is de formulering als volgt:

"Significantie wordt alleen beoordeeld als: (a) gevraagd wordt naar een uitkomst in een gegeven aantal significante cijfers, of de vraag betrekking heeft op een gegeven waarde waarvan de juistheid aangetoond moet worden, of (b) gevraagd wordt naar een uitkomst in het juiste aantal significante cijfers. Significantie wordt als juist beoordeeld ... "

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 18 mei 2026, 23:15 uur

@Erik ik zou hier nu niet Roomser dan de paus willen zijn. Er wordt niet gevraagd om een gegeven waarde na te rekenen, je moet laten zien dat de verhouding van twee te bepalen waarden gelijk is aan de verhouding van twee gegeven waarden (tot een macht). Regel 3.3(a) is hier niet van toepassing, lijkt me.

Door: Bart Grendelman | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 13:10 uur

Ik ga mee met Garmt; er wordt niet naar gevraagd, dus ik ga er niet op letten.

Ik kom regelmatig tegen dat leerlingn zeggen I = P / A   en   P = sigma A T^4, dus  P=σAT4A

en strepen dan A en A (beiden 4 pi r^2) tegen elkaar weg. Alleen de ene r is de straal van de ster en de andere is de afstand tot de planeet.

Bol 2 gaat echter op inzicht in evenredigheid en dat is dan wel aangetoond lijkt mij. Verder goed afgelezen en uitgerekend. Alle punten, of mist dan bol 3?