Vraag 16 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:38 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Jean-Pierre de Bont
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
09:41 uur
Helaas nogal wat leerlingen die met n=1 en n=2 werken. Deelscore 2 dus niet, maar alles verder goed. Komen uiteraard niet uit op 2,1 eV. Mag de laatste deelscore dan wel of niet? Er staat toon aan DAT.... |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
10:37 uur
Bol 4 is completeren van de berekening. Die kun je dus wel halen. Zie eerste streepje in de NVON-notulen. |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
10:11 uur
(Bewerkt op: 15-05-2026 10:12)
Nogal wat leerlingen stoppen bij een energie in J. Dat is niet voldoende voor bol 4, want de vraag wil een vergelijking met de gegeven 2,1 eV voor het blauwe pigment uit de tekst. Jammer, elk puntje is er een! (Omrekenen van 2,1 eV naar J en dan Ef in J berekenen is natuurlijk ook prima, maar dat zie ik al helemaal weinig leerlingen doen.) |
||
|
Door: Pier Siersma
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
10:27 uur
Grappig, bij mij hebben veel leerlingen meteen de 2,1 eV naar Joule omgerekend. als ze dan daarna bolletje 1 en 2 fout doen kan ik ze wel bol 3 en 4 geven :) |
||
|
Door: Martijn Stobbelaar
|
Datum:
Zaterdag
16
mei
2026,
17:18 uur
Hoe moet het tweede score punt worden gezien. Het gaat om de overgang n = 4 naar n = 5. Met de stelling n = 4 wordt volgens mij bedoeld dat ze het inzicht hebben dat de eerste 4 niveaus gevuld zijn. Ik heb leerlingen die inzien dat met 8 elektronen 4 energieniveaus gevuld zijn en dit ook opschrijven, maar dan toch bijvoorbeeld van n= 5 naar n = 6 gaan. Hebben ze dan toch het inzicht voor het tweede punt laten zien?
|
||
|
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Zaterdag
16
mei
2026,
23:55 uur
(Bewerkt op: 17-05-2026 00:03)
@Garmt: de vraag WIL niet een vergelijking met die 2,1 eV. Dát staat nl. nergens. Zo wordt de vraag alleen geïnterpreteerd door 'ons'. De vraag wil dat je aantoont dat de absorptieenergie overeenkomt met EEN blauw pigment, niet per se met de eerdergenoemde 2,1 eV. De zin "Dit komt overeen met de absorptieenergie van een blauw pigment" staat in het CV ook tussen haakjes. Er mag m.i. dus niet verwacht worden dat het antwoord in eV moet worden gegeven. Als je dus een fotonenergie hebt uitgerekend in J die overeenkomt met EEN (zoals het in de vraag staat) blauw pigment, dan heb je m i. voldaan aan de vraag. Sterker nog, de genoemde 2,1 eV staat in de alinea die als inleiding kan worden gezien. Doorgaans staan daar nog geen gegevens in. Ik snap de de vraag geïnterpreteerd kan worden als "antwoord moet in eV", maar naar de letter gelezen staat dat er niet. |
||
|
Door: J van de Kuil
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
21:51 uur
(Bewerkt op: 17-05-2026 21:54)
verwijderd |
||
|
Door: J van de Kuil
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
21:51 uur
(Bewerkt op: 17-05-2026 21:52)
dubbel bericht verwijderd |
||
|
Door: Peters
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
00:33 uur
@Reeuwerd: Ik had hier graag in meegegaan als de absorptie-energieën van pigmenten in Joule tot de parate basiskennis van 6V leerlingen behoorde, maar helaas. ;) Los van het feit dat de 2,1 eV in het c.v. niet tussen haakjes staat, staat er ook in de opgave: "EEN pigment dat fotonen met een energie van 2,1 eV absorbeert, heeft een felblauwe tint". Gevolgd door de vraag: "Toon aan dat de energieopname overeenkomt met de absorptie-energie van EEN blauw pigment." Dus het is volgens mij duidelijk dat de leerling ergens moet omrekenen zodat de waardes in ieder geval vergeleken kunnen worden. |
||
|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
10:43 uur
In tabel 19A staan de waardes ook gewoon in J. Dus voor de vergelijking is omrekening naar eV niet per se nodig. |
||