Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
10:45 uur
(Bewerkt op: 18-05-2026 10:46)
verwijderd |
||
|
Door: Matthijs Toussaint
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
11:26 uur
@Martijn: volgens mij wel Even dubbelchecken: als een leerling het inzicht van bol1 niet gebruikt, netjes met n=4 en de formule voor E_n de energie van n=4 uitrekent in J, omrekent naar eV (3,7), is dat bol 4 waard, of heeft deze leerling dan te veel vereenvoudigd? |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
13:38 uur
Dat is bol 4 waard. |
||
|
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
15:28 uur
Volgens mij kan tabel 19A niet zo maar gebruikt worden om te bepalen of een bepaalde geabsorbeerde energie bij een blauw pigment hoort. In ieder geval moet de leerling dan niet kijken bij de fotonenergieën in het blauwe deel van het spectrum, want die moeten juist niet geabsorbeerd worden. Het genoemde blauwe pigment absorbeert een oranje-geel foton. Als een leerling de fotonenergie in Joule berekent en dan in 19A netjes afleest met welke energie in eV dat overeenkomt, dan lijkt me dat wel correct. |
||
|
Door: Bart Grendelman
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
20:44 uur
Volgens mij kan je deze vraag niet beantwoorden als je niet op een antwoord in eV uitkomt (of die 2,1 eV eerst omrekenen naar J), dat is namelijk de enige link met een blauw pigment. Of de leerling moet zelf al op een andere manier weten aan te tonen dat wat hij uitrekent bij een blauw pigment hoort. |
||