Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 10:40 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Harry Schreurs | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 12:26 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 12:52)

Ik mis in het correctievoorschrift dat er twee punten zijn waar de intensiteit weer 38% is en dat de curve daar zal samenvallen met de driehoek. Over de vorm en hoogte van de curve kun je speculeren, maar dit punt in de curve lijkt me wel relevant. 

Door: Bart Grendelman | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:52 uur

Ik zie leerlingen in het onderste deel van de figuur tekenen in plaats van bovenin. Ik heb het idee dat dat te maken heeft met de term 'gestippelde kader'. Er is maar één stippellijn en die staat in het onderste figuur als vorm van de originele bundel. Het bedoelde kader is een streepjeslijn.

Lijkt onbenullig, maar hier toch leerlingen die dan de fout in gaan. Zeker aan het eind van zo'n lang examen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:06 uur

Daarom de opmerking in het verslag:

De juiste vorm in de onderste figuur getekend: niet aanrekenen (wel lastig nakijken).

Door: Pieter Lukey | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:41 uur

Een getekende vorm die alleen in het midden goed getekend is, levert een punt op. Een getekende vorm die alleen bij de randen goed getekend is levert geen punt op. Dit lijkt  niet rechtvaardig. Zou het CV beide niet gelijk moeten beoordelen? Wellicht reden voor een aanvulling.

Door: Boer | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 12:43 uur

Net zoiets als Pieter Lukey.

Een leerling heeft de vorm hetzelfde (lijkt redelijk op kegelvorm) als het juiste antwoord, alleen niet het midden hoger, maar gelijk aan het midden van de kegel. Is dit bol 3 waard? 
Ik denk dat de vraag niets zegt over dat de  gemiddelde intensiteit niet hoger mag zijn. Dus deze leerling heeft dan bol 3 verdient denk ik. Maar ja: is niet letterlijk tegengesteld aan wat in het midden is getekend. Dat kan ook niet als je het midden gelijk tekent

Door: Boer | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 12:43 uur

Net zoiets als Pieter Lukey.

Een leerling heeft de vorm hetzelfde (lijkt redelijk op kegelvorm) als het juiste antwoord, alleen niet het midden hoger, maar gelijk aan het midden van de kegel. Is dit bol 3 waard? 
Ik denk dat de vraag niets zegt over dat de  gemiddelde intensiteit niet hoger mag zijn. Dus deze leerling heeft dan bol 3 verdient denk ik. Maar ja: is niet letterlijk tegengesteld aan wat in het midden is getekend. Dat kan ook niet als je het midden gelijk tekent

Door: Pier Siersma | Datum: Zondag 17 mei 2026, 11:38 uur (Bewerkt op: 17-05-2026 11:42)

@pieter,
een leerling die iets minder dik tekent vlak bij de rand heeft bolletje 3 zou ik zeggen ook als het midden niet verandert. (Inzicht is er )

@boer, 
bolletje 2: rond het midden dikker, dus niet gelijk, dus die niet. De rest kan wel gescoord worden.

mijn mening uiteraard :)

leuke variant: leerling die het filter aan de onderkant dikker en dunner maakt, eigenlijk veel makkelijker en net zo goed!

Door: Pier Siersma | Datum: Zondag 17 mei 2026, 11:53 uur

Het voorbeeld antwoord is wat summier voor het eerste bolletje.

Leerling antwoord "in fhet midden is de intensiteit hoger en dus de energie van de fotonen groter"
is hetzelfde als het voorbeeld antwoord alleen nu intensiteit ipv meer straling doorgelaten. Dus 1e bolletje geven?

Door: Mark Havermans | Datum: Zondag 17 mei 2026, 17:05 uur

Ja, 1e bol. Zie landelijk verslag.

Door: Hans Kramer | Datum: Zondag 17 mei 2026, 20:13 uur (Bewerkt op: 17-05-2026 20:15)

@Harry Schreurs: Ik interpreteer "rond het midden" als tot waar I=38%. Daar moet de getekende lijn dus de driehoek snijden willen het tweede en derde bolletje beide gegeven kunnen worden.