Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
22:38 uur
Inderdaad. Alhoewel ik bolletje 2 echt wat vrijer zou interpreteren: "een correct verband noemen tussen een kleinere of grotere Kz en de ligging van het evenwicht." Dan kan het ook zonder expliciet de verhouding of breuk te noemen en klopt het ook. Trouwens...laten we oppassen met de begrippen...er bestaat geen exotherme of endotherme kant...er bestaat een exotherme of endotherme reactie (of verandering/proces). En ja, ik ben mijzelf hier ook nog in aan het trainen. |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
22:49 uur
Bedankt voor de feedback! |
||
|
Door: Ingo van 't Oor
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
10:05 uur
@Wouter: in principe eens met de vrijere interpretatie bij *2, want de leerling toont dan echt wel het gevraagde inzicht. Echter, de vraag stelt dat het uitgelegd moet worden met behulp van de evenwichtsvoorwaarde, niet slechts met de evenwichtsconstante. Dat suggereert dat de breuk er wel bij moet... Ik reken voor nu een antwoord met "Kz is groter bij hogere temperatuur, dus ligt het evenwicht meer rechts" wel gewoon goed, hopelijk is de tweede corrector het daar mee eens. |
||
|
Door: Molenkamp-Gorter
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
11:02 uur
De evenwichtsvoorwaarde is al gegeven. Mijn lln redeneren voor al met "Kz wordt groter, dus noemer wordt kleiner, dus minder HClO dus slechtere werking". |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
16:06 uur
Ook hier weer iets bij *1. Waarom moet een leerling die de K bij 25C opzoekt en benoemt nog zeggen dat dit lager is dan de K bij 37C. Dat blijkt toch uit de getalswaarden? Onzin toch? Wat mij betreft had *1 moeten zijn "de Kz-waarde van HClO bij 25C is 4,0.10-8 / is lager dan de Kz bij 37C. |
||
|
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
16:44 uur
Moeten lln bij b1 expliciet benoemen dan de Kz waarde bij 25 gr lager is? Of is gewoon het noteren van beide Kz waarden voldoende? Ikzou zeggen van wel. |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
17:30 uur
@Bert: ik zou ook zeggen van wel. Ik kijkk dat wel zo na. Kijken wat de kringbesprekingen morgen zeggen. |
||
|
Door: Jeroen van Leeuwen
|
Datum:
Vrijdag
22
mei
2026,
10:12 uur
@ Ingo & @ Wouter: eens met vrije interpretatie (voor beeld van een goed antwoord) over 2e bol verband Kz en ligging evenwicht bij 25/37oC |
||
|
Door: Jeroen van Leeuwen
|
Datum:
Vrijdag
22
mei
2026,
10:19 uur
Toch ook nóg een inconsistentie in het examen aangeven: Bij vraag 3 staat onder de vraag: 'ga ervan uit dat de pH-waarde van water onafhankelijk is van de temperatuur' (bij 25 versus 37oC) En wat zien we bij vraag 9?: 'Bereken de pH van de oplossing bij 30oC. Maak gebruik van BiNaS-tabel 50A' Heerlijk toch.... die wetenschappelijke consistentie? |
||
|
Door: Kliphuis
|
Datum:
Vrijdag
22
mei
2026,
12:15 uur
Inderdaad Jeroen. Dezelfde gedachte had ik. In de deze opgave zeggen dat de pH onafhankelijk is van de temperatuur en een paar opgave later geldt dat niet meer. |
||