Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Johan Jongsma
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
09:29 uur
HClO + H2O → O2 + 3 H+ + Cl- Deze tref ik al meerdere keren aan bij mijn leerlingen. Is ook in balans qua elementen, behalve de lading.... |
||
|
Door: Wiersma
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
09:39 uur
@van den Broek-Sitters |
||
|
Door: Theelen
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
14:51 uur
Nou de gewenste aanvulling is er. Maar nu moet ik bij veel leerlingen B1 ook weghalen omdat er geen H2O voor de pijl staat, maar het antwoord uit de opmerking (zonder H2O) mag wel goed geteld worden? |
||
|
Door: Dinteren
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
16:02 uur
Door de aanvulling krijgen leerlingen die schrijven: 2 HClO2 → 2HCl + O2 geen punten meer (en dat waren er heel veel) en iemand die schrijft: HClO +3 H2O → HCl + 2 H3O+ + O2 scoort nu wel 1p. Ik had een indien antwoord verwacht voor het 1e geval, want als de opmerking goed wordt geteld dan maken deze leerlingen maar 1 fout door HCl niet te splitsen in H+ en Cl- |
||
|
Door: Schaareman
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
16:18 uur
Wacht eens even... ik was een beetje verblind door de overdonderende vanzelfsprekendheid van de verandering in bol 2 waardoor ik de verandering in bol 1 niet tot me door heb laten dringen... Maar.. het kan toch echt niet zo zijn dat als ze ALLEEN vergeten HCl te splitsen TWEE punten missen??? Terwijl ze als ze dat wel doen (en de totaal toegestane notatie H+ ipv H3O+ gebruiken) de VOLLE punten krijgen???? Zucht.. dan maar een tweede mail naar examenloket over deze vraag..... |
||
|
Door: de Kruif
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
16:41 uur
(Bewerkt op: 21-05-2026 16:54)
Dit is niet echt een verbetering nee. |
||
|
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
17:21 uur
Dat is formeel niet zo; het is een opmerking, die alleen zoals dat er staat geldt. Maar het afpakken van 2 punten voor 1 fout is niet uit te leggen.... er moet mijns inziens helaas echt nog een aanvulling komen die de opmerking uitbreidt. |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
20:35 uur
Het was logisch geweest als in de aanvulling H2O was toegevoegd bij bolletje 2: het noteren van H3O+ na de pijl is immers gekoppeld aan het noteren van H2O voor de pijl. Voor de pijl H2O opschrijven maar na de pijl geen H3O+ kan alleen maar een heel kromme reactievergelijking opleveren en geeft geen enkele blijk van inzicht, waarom zou je dat willen belonen? |
||
|
|
Datum:
Vrijdag
22
mei
2026,
08:23 uur
Reflectie op mijn eigen commentaar; bij vraag 10 komt het helaas ook voor dat één foutje (een minladinkje vergeten op de COO-) 2 punten kost. In dit geval was het echter vooral het feit dat ik de punten eerst wel kon geven en dan door een ongewenste verandering de punten opeens niet meer... We zullen dan voor de zwakke leerlingen maar op een héél hoge N hopen (hoe hoger, hoe duidelijker het oordeel achteraf over dit examen zal zijn...)
|
||
|
Door: Dorien van Draanen
|
Datum:
Vrijdag
22
mei
2026,
15:50 uur
(Bewerkt op: 22-05-2026 15:57)
Het scheve vind ik nu ook dat ik voor dit antwoord (volgens mij) wel 1 punt mag toekennen: HClO + H2O --> HCl + O2 + H2O Terwijl ik dit fouter vindt dan als een leerling HCl laat staan en wel rekening houdt met de factor 2 bij veel van de deeltjes. |
||