Vraag 11

Antwoord:

Door: Theelen | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 16:46 uur

@Gertien: ik kom meerdere keren tegen dat leerlingen 2x een karakteristieke groep aangeven / benoemen: in de vraag staat groepEN en bij deze reactieS

Dus ik zie soms:
OH groep en -COO- / ester) of
zuurgroep en ester

een enkeling vermeld alleen OH groep (en vergeet dan de condensatiereactie...)

En dan nog alle varianten van condensatiereacties zoals in vorige opmerkingen zijn genoemd.
Niet fijn dat dit weer terug geschoven wordt naar het overleg tussen 1e en 2e corrector.

Ook is de 2e vraag dan eigenlijk niet compleet: of ER een netwerkpolymeer kan ontstaan 'bij de vorming van bio-SAP'. (Het gedeelte tussen aanhalingstekens mis ik).

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 22:56 uur

Gemeen. Als je inmiddels het feitje vergeten bent dat er nog meer OH-groepen in het CMC aanwezig zijn, dan mis je twee punten. Want ester doe je goed, je laat dan de OH van HCi veresteren met de COOH die net op CMC gezet is en komt dan tot de conclusie dat HCi niet nog meer OH-groepen heeft en dus geen dwarsverbinding. Dan is het gedoe over de drie zuurgroepen helemaal niet van belang (bolletje 2). En je komt tot geen crosslinks (bolletje 3). 

Door: Krijgsman | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 19:51 uur

Ik heb een leerling die aangeeft dat er 'meerdere OH groepen zijn'. Niet de zuurgroepen, maar de OH groepen maken wel deel uit van de zuurgroepen en ze geeft aan dat CMC hieraan kan binden. 

2e bolletje?

Door: Belgraver | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 19:58 uur (Bewerkt op: 21-05-2026 20:29)

@ Jeroen van Leeuwen

Dank voor het delen van het antwoord van examenlijn; nu weten we in iedergeval waar we aantoe zijn en hoe we met een onvolledig CV moeten omgaan. 

De meeste antwoorden van mijn leerlingen kan ik wel beoordelen maar sommigen zijn chaotisch in hun uitleg. Dat wordt wellicht een lang telefoongesprek met de tweede corrector.

Volgens mij kan een leerling ook bedacht hebben dat CMC meerdere karakteristieke groepen bevat en dat er daarom een netwerk zou kunnen ontstaan. CMC bevat zowel vele hydroxylgroepen en vele carboxylgroepen en heeft citroenzuur dus helemaal niet nodig om een rubber bal te vormen. De toevoeging van citroenzuur zal het vernetten waarschijnlijk wel versnellen. Maar een antwoord als "CMC kan meerdere esterbindingen maken en zo een netwerk vormen" is feitelijk juist en laat in het midden of de leerling wel of niet aan citroenzuur heeft gedacht. 

Edit: ik wordt niet goed van deze vraag.... ik begrijp nu pas wat  Mike Balmer ,  Gertien Smits , en Theelen bedoelen: "zuurgroep/carboxylgroep" is ook een goed antwoord voor bolletje 1 want de neutralisatie is ook een van de reactieS die voor de vraag genoemd wordt.

Dit wordt weer tien elf keer lezen, tien elf keer opnieuw punten toewijzen en daarna nogsteeds het gevoel hebben dat je de leerling niet eerlijk beoordeelt.

Door: Krist | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 20:29 uur (Bewerkt op: 21-05-2026 20:30)

Nog een andere situatie: ik heb een leerling die niet opschrijft 'estergroep', maar er één tekent en netjes vermeldt dat dit de karakteristieke groep is. Nu staat er niet dat de naam van de karakteristieke groep gegeven moest, maar slechts 'geef aan welke groep wordt gevormd'. Is aangeven door de structuur te tekenen dan ook een juist antwoord?

Door: Jukes | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 21:10 uur

@Krist Het is op zijn minst een twijfelgeval op basis van de vraagstelling. Bij twijfel het punt toekennen, zou ik zeggen!

Dan wat betreft de zuuranhydride; het is eigenlijk niet vreemd dat leerlingen dit een estergroep noemen. Wat ze geleerd hebben is dat de karakteristieke groep van een ester -C(O)-O-C is. Nergens in de leerstof staat dat het uitmaakt wat voor atomen/groepen er aan de tweede C zitten.