Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 14:17 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Sjoerd Nijsse | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 08:32 uur

Ik kwam hier zonder afgeronde molaire massa's uit op 7,1

Door: Acampo | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 08:40 uur

Daar kwam ik ook op uit. In het verleden stond er in het cv een bandbreedte waartussen het antwoord moest zitten (met geoorloofd afronden dus). Jammer dat dat er niet meer is.

Door: Manon van der Waal | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 10:12 uur

Volgens mij is 7,1 ook een goed antwoord, met tussentijds acceptabel afronden kom je op 7,0. 

Door: van der Heide | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 10:54 uur

Ik vind dat vraag 12 niet aansluit bij vraag 11.
In vraag 11 wordt leerlingen gevraagd om uit te leggen dat er een netwerk polymeer gevormd kan worden omdat citroenzuur 3 zure groepen heeft.
In vraag 12 wordt ervanuit gegaan dat de OH groep van citroenzuur reageert met de zure groepen in CMC. Dan krijg je namelijk de 1:1 reactieverhouding die verondersteld wordt in de uitwerking van deze vraag.

Als je doorrekeneert na vraag 11 moet je in vraag 12 meenemen en laten zien dat citroenzuur 3 bindingen kan aangaan. Daarnaast moet je dan ook rekening houden met het aantal OH groepen dat beschikbaar is in CMC. Dit is niet bekend. Vraag 12 is dan niet te berekenen

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 11:05 uur

@ van der Heide: dat snap ik niet. Hoe het citroenzuur wordt ingebouwd is toch niet relevant voor de verhouding tussen citroenzuurmoleculen en CMC monomeereenheden? Gemiddeld zit er een citroenzuurrest per 7 CMC-monomeren in het materiaal. Kun je toelichten waar in de berekening je het feit dat er wel/geen crosslinks aanwezig zijn, nodig hebt?

Door: Schaareman | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 14:08 uur

Verschil tussen 7,0 en 7,1 komt door verschil Binas en waarschijnlijk ScienceData.... Via Binas is de M van citroenzuur 192,12 g/mol en in het cv staat 192. Met 192,12 kom je op 7,05 *dus 7,1* en met 192 op 7,04 *dus 7,0*.

Door: Melanie Lips | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 14:58 uur (Bewerkt op: 20-05-2026 15:21)

Ik vraag me af in hoeverre je 'verwerking van de factor 9' mag goedrekenen. 

Mag dat ook als ze van mol CMC naar mol citroenzuur rekenen, ook al klopt de rest van de vraag daarbij niet?

Ik heb leerlingen die de massaverhouding 1 : 9 goed toepassen, maar later kom je erachter dat ze daar niet veel meer mee doen, of op de verkeerde manier verder gaan. Mag ik het dan nog steeds een punt geven?

Iemand hiervoor tips?

Daarnaast vond ik deze vraag kwa vraagstelling erg verwarrend gesteld.

Door: Leticia Pezzi Martins Loane | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 18:54 uur (Bewerkt op: 20-05-2026 18:54)

Wat een vraag om na te kijken....

Moeilijk om op te sporen waar het fout gaat aangezien er zoveel verschillende manieren zijn.

@Melanie ik heb het zo gedaan: leerlingen kunnen op de onderstaande manier rekenen.

192*9*620/152000

Dus, hebben ze alles goed toegepast maar gedeeld door 9 ipv 9, missen ze het eerste bolletje.

Hebben ze de molaire massas's ongedraaid: missen ze het tweede bolletje enzovoort.

Op deze manier vond ik het makkelijkste om te zien wat ze fout gedaan hebben.

Door: Ballijns | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 21:20 uur

Kijk ik er nou overheen? Er staat dat de molaire massa's juist verwerkt moeten worden bij bol 2. En als ze een foute waarde voor de molaire massa van citroenzuur nemen? Dan kost je dat het 2e bolletje? Vorige jaren was er een punt voor de waarden van de molaire massa's (als je die zelf moest bepalen) en een punt voor de verwerking. Nu alleen de verwerking.

Er is natuurlijk wel een fout, dus dat kost je een punt, maar vreemd dat die waarde bepalen nergens expliciet benoemd wordt in het CV.

Door: Jennifer Kayhan | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 10:29 uur

Omdat het aantal is gevraagd moet het niet dan een geheel getal zijn ? Dan 7,1 is dan geen goed antwoord, of maak ik een denkfout hier?