Vraag 12

Antwoord:

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 15:46 uur

Volgens die logica is 7,0 ook fout, waarom heb je de ,0 nodig als het alleen gehele getallen kunnen zijn? En dan is het onzin om te vragen naar de significantie. Dus wat mij betreft hoeft een aantal geen geheel aantal te zijn.

Door: Belgraver | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 21:16 uur (Bewerkt op: 21-05-2026 21:49)

@ Ingo en Jennifer:

"Bereken het aantal" zou een telwaarde impliseren; "Bereken het gemiddelde aantal..." een meetwaarde. Ik denk dat Jennifer een punt heeft en dat ook hier algemene regel 3.3 toegepast mag worden. Als je overtuigd bent dat een leerling bewust voor een geheel getal heeft gekozen, zou je er geloof ik in mee kunnen gaan. Bij elke vorm van twijfel zou ik toch 2-sign willen zien omdat de vraag ertoe dwingt.

Dank aan Leticia; deze methode is voor mij werkbaar 

Door: Jukes | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 21:37 uur

Volgens het antwoordmodel krijg je de eerste 3 punten voor het verwerken van de factor 9, het verwerken van de molaire massa's en het verwerken van de gemiddelde ketenlengte. Als ik me niet vergis heb je volgens voorbeeldberekening 1 alledrie de punten gescoord als je komt tot "1,42E-1 mol citroenzuur per mol CMC-eenheden" en volgens voorbeeldberekening 3 als je komt tot "5,21E-3 mol citroenzuur in 10,0 g mengsel". Dit levert de rare situatie op dat, als een leerling de laatste stap fout doet, deze toch 4p kan scoren als de significantie van het eindantwoord juist is.

Door: Ade Hoekstra | Datum: Vrijdag 22 mei 2026, 09:48 uur

@Jukes; dat mag niet hoor; in de algemene regels staat duidelijk dat een foutief antwoord niet kan leiden tot het volledig aantal punten oid. Dus je moet een punt in mindering brengen als het om 1 gemiste stap gaat

Door: Heusden | Datum: Vrijdag 22 mei 2026, 14:15 uur (Bewerkt op: 22-05-2026 14:18)

@ Ade:

Dat staat juist niet in de algemene regels en het CvTE heeft in haar communicatie ook aangegeven dat een foutief antwoord alle punten kan opleveren.

Bijvoorbeeld bij de veelgestelde vragen op het examenblad:

Scheikunde: Algemeen: Mijn leerling maakt een fout die niet in de deelscores terugkomt. Kan ik nu alle punten toekennen?

Als een antwoord gedeeltelijk juist is, treedt algemene regel 3.2 in werking: Indien een vraag gedeeltelijk juist is beantwoord, wordt een deel van de te behalen scorepunten toegekend in overeenstemming met het beoordelingsmodel. 

Bij een antwoord waarin een leerling een fout heeft gemaakt, kijk je dus naar het beoordelingsmodel bij de betreffende vraag in combinatie met de vakspecifieke regels. 

Als je alle deelscores uit het beoordelingsmodel kunt toekennen en er geen opmerking, indien of vakspecifieke regel is die voorschrijft dat punten in mindering gebracht moeten worden, kun je alle punten toekennen ondanks de door de leerling gemaakte fout.