Vraag 22

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zondag 24 mei 2026, 13:30 uur

Het cv schiet schromelijk tekort. Er zijn zoveel andere manieren om de gegevens te verwerken.. alleen als de leerling het gedachtenspoor van de makers volgt heb je er wat aan. Soms is dat het geval, meestal niet. De formulering "DE molmassa's" .. welke zijn dat? Volgens het voorbeeld denk ik alleen propeenoxide en 2MPol, de rest heb je niet nodig volgens het voorbeeld... maar ja... als je het rendement gaat uitrekenen heb je de andere molmassa's wel nodig... 

De uitwerkingen geven lukt niet, maar mijn matrix aan punten komt erop neer dat een leerling dus 1p krijgt voor 44 OF 100 % atoomeco (mag zonder uitleg of berekening; "geef aan")

Als een leerling voor de E-factor (3 punten waard) 1.4 geeft is dat 2p van de 3. 

Als een leerling voor de E-factor 1.3 geeft is dat 1p van de 3 (massa 2MPol vergeten en afval/rendement niet gebruikt)

Als een leerling op 0,0627 (duidelijk boven de 0,059) komt is dat 2 van de 3 E-factor punten (alleen afval/rendement niet goed verwerkt als enige fout) (Dit is af en toe tricky omdat ze beide natuurlijk ook op 0,06 mogen afronden..)

Als een leerling in de eerste berekening van de atoomeconomie een fout maakt, mag dat in de berekening van de E-factor niet meer worden foutgerekend, 1x een fout aanrekenen immers. Dat geeft hier en daar ook nog de nodige doorrekeningen..)

Zo heb ik m in elk geval aangevlogen, ik neem de ruimte omdat het cv deze volledig open laat mijns inziens, maar wel gebaseerd uiteraard op inhoudeljke argumenten..

Door: Smit | Datum: Zondag 24 mei 2026, 14:09 uur

Los van de interessante discussie hierboven: hoe expliciet moet de berekening van de massa's vermeld zijn?

Ik zie leerlingen die braaf opschrijven wat de molmassa van propeenoxide en 2-MP-ol is, maar volgens niet opschrijven dat ze van g/mol naar kg/mol (:1000) naar 1000 kg (x1000) gaan. Met andere woorden, de overigens juiste getallen 58,1 en 74,1 worden direct in de formule van de E-factor ingevuld. Mag b3 dan gegeven worden?

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Zondag 24 mei 2026, 16:02 uur

@Smit: als ze dan ook rekenen met 7,80 kg zou ik richting de 2e corrector beargumenteren dat de vermeinigvuldiging en deling impliciet is gedaan. VWO leerlingen enzo. Het was slimmer geweest om hier iets anders dan 1 kmol te nemen natuurlijlk.