Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Tobias Schrama
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
18:19 uur
Aanvulling. 4 is optioneel tussen II en III maar moet wel uit 3 komen voor 3e bol. |
||
|
Door: Belgraver
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
20:12 uur
Aanvulling was snel gecontroleerd; maakt bij geen van mijn leerlingen ook maar iets uit. |
||
|
Door: Niels Hopman
|
Datum:
Zaterdag
16
mei
2026,
15:47 uur
(Bewerkt op: 16-05-2026 21:10)
Bij mij hetzelfde. Dit schiet niet op. Logisch ook. Al mijn leerlingen hebben als er geen 4 staat in ruimte 3 deze er ook niet uit, wat logisch denken is.
|
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
12:20 uur
@van den Broek-Sitters Bij mij ook meerdere leerlingen die de instroom van water plaatsen bij het blok "versnipperen". Gezien de beschrijving inderdaad helemaal niet onlogisch, aangezien nergens wordt vermeld dat heel stap 2 plaatsvindt in ruimte I. Het scheiden van snippers in PE en pulp zou vervolgens kunnen plaatsvinden in blok "versnipperen", wat betekent dat "2,3,4" moet komen bij de pijl tussen "versnipperen" en ruimte I, of deze scheiding zou kunnen plaatsvinden in ruimte I, dan moet bij die pijl "1,4" komen. Ik voel me niet comfortabel om op eigen houtje zo ver af te wijken van het antwoordmodel, dus ik ga het niet goed rekenen, maar ik zal wel een bericht naar het examenloket sturen. |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
21:30 uur
Ik heb de volgende opmerking gestuurd naar het Examenloket: In de tekst van het CE staat over het recyclen van koffiebekers: "stap 2: De snippers worden gemengd met warm water en geroerd. Daarbij zwelt het papier op, maar het PE niet. Het PE komt daardoor los van het papier. Het opgezwollen papier valt uiteen tot pulp. Het losgekomen PE drijft op het mengsel van pulp en water en wordt gescheiden door het eraf te scheppen (ruimte I)." Uit deze tekst wordt duidelijk dat het afscheppen van PE plaatsvindt in ruimte I. Of het mengen van de snippers met water en het loskomen van het PE van het papier ook plaatsvindt in ruimte I is niet duidelijk. Op basis van deze omschrijving kan redelijkerwijs ook worden geconcludeerd dat water wordt toegevoegd aan de snippers in de ruimte "versnipperen". In dit geval zou het scheiden van papiersnippers tot pulp en PE kunnen plaatsvinden in de ruimte "versnipperen", in ruimte I, of deels in de ruimte "versnipperen" en deels in ruimte I. Elk van deze mogelijkheden levert een ander blokschema op, allemaal even valide op basis van de gegeven informatie. Volgens het antwoordmodel mag echter slechts een van deze mogelijkheden goed worden gerekend. Hierdoor worden veel leerlingen benadeeld. Hierop kreeg ik de volgende reactie: Bij de stapsgewijze beschrijving van het proces op pagina 2 staat bij stap 1 dat de ingezamelde koffiebekers éérst versnipperd worden. Dit is een aparte stap. Vervolgens worden in stap 2 de snippers gemengd met water. In stap 2 staat een combinatie van handelingen beschreven die samen een scheidingsstap vormen. Deze worden allen uitgevoerd in ruimte 1. Vandaar dat na deze opsomming ruimte 1 staat aangegeven. Wij zijn het ermee eens dat het duidelijker zou zijn geweest om ruimte 1 al eerder in de beschrijving van stap 2 te noemen. Desalniettemin, zou het technologisch gezien onlogisch zijn om water, direct na het versnipperen in de versnippermachine in te voeren. Dan zou de scheiding, die nu plaatsvindt in ruimte 1 ook wel daar kunnen plaatsvinden. Daarnaast zou het allerlei andere technische problemen meebrengen. Daarom zijn we van mening dat een leerling moet kunnen beredeneren dat de gehele scheiding die staat beschreven in stap 2, zal moeten plaatsvinden in één ruimte: namelijk de scheidingsruimte 1. We willen je bedanken voor je feedback en we nemen deze mee in de voorbereiding van toekomstige examenopgaven. |
||