Vraag 05 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
16:47 uur
(Bewerkt op: 15-04-2026 16:50)
Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
20:35 uur
Op zich aardige vraag...maar waarom staat er "Fransje leest op een website" en later wordt dit niet tot waarheid benoemd, maar wordt dat wel aangenomen. Had dan gezegd: "Fransje weet dat" of "Fransje heeft geleerd dat". Dit gaat in tegen domein A en hiermee wordt Tiktok of Facebook indirect benoemd als betrouwbare bron. Wat al een leerling hierover in discussie gaat? Lijkt mij wel humor. |
||
|
Door: Gertien Smits
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
22:31 uur
Dat zoeken in tekst ver ervoor vind ik erg jammer. De leerlingen gaan zelf aan de slag met wat ze weten (afnemende kwaliteit van plastic bij veelvuldig hergebruik e.d.). Ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee mag. |
||
|
Door: Mariƫtte van Eck
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
07:15 uur
@Gertien, lees even goed de opmerkingen, daar staat wel wat ruimte met betrekking tot PÉ |
||
|
Door: van Buuren
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
08:58 uur
Ik heb wat moeite met het correctiemodel hier. Een mogelijk goed antwoord bij argument voor: "PE wordt verwerkt tot plastic en papier wordt verwerkt tot toiletpapier. / Alle grondstoffen (PE en papier) kunnen na verwerking weer gebruikt worden voor nieuwe producten." Vervolgens bij opmerkingen: "Het volgende argument voor de stelling fout rekenen: PE wordt hergebruikt. / Papier wordt verwerkt tot toiletpapier." Wat lees ik nu verkeerd? Zie ik iets over het hoofd? Dit is toch tegenstrijdig? |
||
|
Door: Houtekamer
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
09:03 uur
"Het is onbekend wat het rendement is van recyclen. Dus een deel wordt niet hergebruikt." Is goed gevonden als tegen argument denk ik. |
||
|
Door: Mijke Burger
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
10:22 uur
"Het volgende argument voor de stelling fout rekenen: PE wordt hergebruikt. / Papier wordt verwerkt tot toiletpapier." Dat gaat volgens mij om de of ipv en. In het correctiemodel staat de en dikgedrukt, bij de opmerking geven ze een /, dat betekent dus dat niet beide antwoorden zijn gegeven. Ze willen voor het punt dus zowel PE als Papier horen, of het woordje alle bij grondstoffen. |
||
|
Door: de Goede-Aarts
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
13:46 uur
Ik vind dit altijd vreselijke vragen om na te kijken, want leerlingen antwoorden altijd zo dat het lijkt op een van de mogelijke goede antwoorden, maar toch nooit precies gelijk is aan het correctiemodel. Zijn jullie het eens met het goedrekenen van: * vóór: alle stoffen / materialen worden hergebruikt (want dat is toch dat er geen afval is??) * tégen: toiletpapier wordt geen koffiebeker meer |
||
|
Door: Mijke Burger
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
20:17 uur
Ik snap wat je bedoelt en zou deze antwoorden ook goedkeuren. Bij het agrument voor wordt duidelijk gemaakt dat het echt om alle grondstoffen gaat. Bij de tegenargumenten zie je duidelijk terug dat het om kwaliteitsverlies gaat of dat het in het geval van papier uiteindelijk niet meer gebruikt kan worden. Ik heb een aantal leerlingen die aangeven dat het water dat gebruikt wordt tijdens het scheiden verloren gaat, dus dat de kringloop niet meer gesloten is. Daar neig ik ook naar goedrekenen, zeker gezien de opmerking van het vervuilde water in het CV. |
||
|
Door: Geurts-van Ham
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
11:34 uur
Het lastige vind ik dat hergebruik en recyclen niet hetzelfde zijn. Hergebruik betekent dat je een materiaal of product opnieuw gebruikt in (bijna) dezelfde vorm, terwijl recycling betekent dat je het materiaal eerst afbreekt of verwerkt tot een grondstof om er iets nieuws van te maken. |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
12:47 uur
(Bewerkt op: 17-05-2026 12:47)
Sommige leerlingen hebben bij het argument voor alleen het recyclen van PE genoemd, maar vervolgens bij het argument tegen genoemd dat het papier ook hergebruikt wordt, maar niet voor koffiebekers. Dan hebben ze dus alles genoemd wat in het antwoordmodel genoemd wordt, alleen niet op de plek waar het volgens het antwoordmodel moet staan. Ik ga daar 2p voor geven. (Sowieso nogal willekeurig dat bij het argument voor zowel PE als papier genoemd moet worden. Ja, volgens het C2C-principe moeten alle materialen gerecycled worden, maar volgens datzelfde principe moeten ze ook blijvende waarde houden en dat is hier niet het geval. Je kunt dus nooit een volledig sluitend argument voor formuleren, alleen een deelargument. Waarom dan niet een deelargument op basis van één grondstof goedkeuren?) |
||