Vraag 10 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
16:52 uur
Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Vic Dhooge
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
20:45 uur
In het correctiemodel wordt op microniveau gesproken over het ontstaan van een zuurgroep. De vraag zegt niet iets over dat microniveau. Ik kan ook aan figuur 1 zien dat er een zuur / zure stof ontstaat en de pH dus lager wordt. Ik tel het in lijn met het correctiemodel maar fout voorlopig. |
||
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
21:22 uur
Ik zou het niet fout rekenen. Want er wordt niet naar gevraagd. Artikel 3.3 |
||
|
Door: Mariƫtte van Eck
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
06:52 uur
Ik heb "er ontstaat een zuur" en wat daar analoog aan is ook goed gerekend |
||
|
Door: Marlou Coone De Penning
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
10:32 uur
Er wordt in de vraag verwezen naar figuur 1, daar is de restgroep -OH en die verdwijnt. In het antwoordmodel hebben ze het over het verdwijnen van een NH2-groep maar deze staat niet in Figuur 1 (maar bij vraag 8 van de leerlingen). De -OH groep verwijnt wel degelijk lijkt mij.... |
||
|
Door: Luc Bonten
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
12:51 uur
enkele leerlingen antwoorden "er ontstaat een OH- deeltje, dus pH gaat omhoog". Wel een punt voor consequente conclusie? |
||
|
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
13:01 uur
Geen punt; zie de "indien" in het CV. |
||
|
Door: Steinvoort
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
15:13 uur
Wat betreft zuurgroep t.o.v. zuur/ zure stof denk ik dat ik 'er ontstaat een zuur' graag zou goedrekenen. Volgens mij is dan duidelijk dat de COOH herkend is. Een antwoord als 'lager, want het wordt zuurder' zou ik niet goed rekenen. Dat is een herhaling en laat niet zien dat het ontstaan van een zure stof herkent is aan de COOH. Maar op basis van CV nu fout gerekend. Verduidelijking zou fijn zijn.
|
||
|
Door: Linda Tonen
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
11:42 uur
(Bewerkt op: 14-05-2026 11:42)
@ Luc en Rembrandt, Het CV heeft het bij indien over het verdwijnen van een OH-groep en een lage pH als gevolg daarvan. Het ontstaan van OH- en het verhogen van de pH als gevolg daarvan staat niet genoemd. Ik zou het wel een consequente conclusie noemen, dus 1p geven. |
||
|
Door: Rembrandt de Witt
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
12:18 uur
(Bewerkt op: 14-05-2026 12:18)
@Linda: Je hebt gelijk: 1p (consequente conclusie) |
||
|
Door: Piet
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
18:37 uur
@Linda, Luc en Rembrandt Er wordt aangegeven "Indien een antwoord is gegeven als" Dus de redenering dat er OH- ontstaat en dan de pH hoger wordt is mijns inziens een soortgelijke redenering als het "indien" voorbeeld en hier kun je volgens het correctievoorschrift geen punten aan toekennen. |
||