Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:54 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Gertien Smits | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 22:36 uur

Als de structuur wordt getekend als tripeptide worden nu en de overige peptidebindingen (bol 2) en de uiteinden (bol 4) niet gescoord. Hoe tover je dit naar dezelfde fout maar 1x aanrekenen? 

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 06:54 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 06:55)

Gertien, een overigens juiste tripeptide is het indien antwoord en dus 3 punten

Door: Gertien Smits | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 07:38 uur

Ja, sorry. Niet duidelijk. En een H teveel bij de peptidebinding van proline. Dus alle "de overige peptidebindingen" verkeerd, én de uiteinden verkeerd?

Door: Steinvoort | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 15:17 uur

Zijn er dan ook niet twee fouten gemaakt en is 2/4 dus heel ok?

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 19:05 uur

Dat lijken me inderdaad ook twee fouten: Peptidebinding niet juist en niet beseffen dat het een stukje van een grotere peptide is. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:48 uur

@ Gertien Smits: Zoals iedere tovervrouw (ik durf dat andere woord neit zomaar te gebruiken, ik ken je tenslotte niet en je zou het persoonlijk op kunnen vatten, in deze tijd): met een toverstokje. 

Of gewoon accepteren dat het niet maar 1 fout is. Dat er teveel dingen scheikundig onjuist gaan dat de leerling echt had moeten ontdekken dat die daar iets anders had moeten doen. 

En er is een vast een godheid die mogelijk een bede tot hogere N-term wil inwilligen.   

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 14:11 uur

Ik heb een leerling bij alle peptidebindingen dezelfde fout maakt: het O-atoom van de zuurgroep staat er nog. Mag ik dit als steeds dezelfde fout zien, of wordt dit in bolletje 1 en 2 aangerekend?

Door: Lindsey Appeldoorn-Vermeulen | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 15:23 uur

@gertien

Er is hier een veelgestelde vraag over op examenblad. Om precies te zijn deze vraag:

Scheikunde: Structuurformules: De kandidaat noteert een tripeptide in plaats van een fragment uit het midden van de peptideketen. Kost dit de kandidaat 2 scorepunten?

URL: https://www.examenblad.nl/2026/veelgestelde-vragen?keys=&sector%5B11%5D=11&exam%5B42%5D=42

Door: Koen Koutstaal | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 09:56 uur

#Corine

Ik heb hetzelfde en dit lijkt mij dat hier één dezelfde fout wordt gemaakt en dat je die niet 2x dient aan te rekenen. Mijn insziens verlies je het punt bij bol 2 indien je een andere fout maakt door bv de C=O te koppelen aan de C ipv het N atoom van PRO.

Door: Snel | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 14:28 uur

De H aan een N vergeten of juist teveel tekenen: valt dat onder het bolletje peptidegroep of bolletje rest van de structuur?