Vraag 13

Antwoord:

Door: Jukes | Datum: Zondag 17 mei 2026, 14:26 uur

@Corine Stoppelenburg Ik denk dat je het principe "dezelfde fout niet tweemaal aanrekenen" alleen toe mag passen in situaties waarin één enkele fout direct twee punten kost. Wat jij omschrijft is dat de leerling dezelfde fout meerdere keren heeft herhaald. Volgens mij is het dan ook steeds fout. De leerling had immers (in theorie) ook één keer een -O- kunnen laten staan en de andere keren niet.

@Snel Bij bolletje 4 wordt gesproken over "de rest van de structuurformule". De peptidegroepen en de restgroepen heb je al beoordeeld, daar heb ik voor bolletje 4 dan ook niet meer naar gekeken. Meestal blijven dan alleen nog de -CH- groepen tussen de peptidebindingen over waar een fout in kan zitten (bijv. de H vergeten). 

Door: Snel | Datum: Zondag 17 mei 2026, 15:38 uur

@jukes

Betekent dan wel dat een leerling die aan beide N atomen een H extra hebben getekent twee punten aftrek krijgen.

Door: Jukes | Datum: Zondag 17 mei 2026, 15:59 uur

@Snel Als een van die twee extra H's aan de N van Pro zit en de andere aan een andere N, dan kost dat je volgens mij bolletjes 1 en 2. Als de extra H's aan de N'en van Ala en Gly zitten, dan alleen 0p voor bolletje 2, zou ik zeggen.

Door: Crielaard | Datum: Zondag 17 mei 2026, 22:54 uur

De O in de keten bij alle peptidebindingen kost m.i. helaas in dit geval 2 punten.... de voorbeelden op examenblad zijn er duidelijk in:

eenzelfde fout mag idd niet twee keer aangerekend worden tenzij het CV anders voorschrijft - en dat is hier helaas het geval. Het was fijner geweest als in het CV bv iets was opgenomen dat de binding bij proline aan de N een pt oplevert oid - leerlingen weten zulke exotische antwoorden te produceren....

Door: de Haan | Datum: Dinsdag 19 mei 2026, 11:23 uur

@crielaard, ik ben dit toch niet met je eens. Wanneer de leerling dezelfde fout consequent maakt, lijkt mij dit 1x aanrekenen. En een extra O ertussen laten staan en dan consequent aan de N koppelen is toch steeds dezelfde fout. -1 dus.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 21:02 uur

@de haan: Maar dat is niet zoals het CV opgesteld is, zoals Crielaard uitlegt. Dus hoe erg je ook vindt dat je gelijk hebt, is het in tegenspraak met het CV. 

Dit is typisch een N-term-veranderaar. Maar dan moeten we wel correct nakijken. Anders worden er eveel punten toegekend die dan door de 2de corrector moeten worden afgetrokken van het bij Cito ingediende....dat is nadelig voor het herstel middels de N-term.