Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:54 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 20:51 uur

Fijne manier met de bijlage, maar......hoe dan met deze beperkte ruimte?  Waarom maar 1 totaalreactieruimte als er nog weggestreept moet worden? 

Risico met dergelijke werkbaldvormen is dat je de persoonlijke (ook correcte)  werkmethodiek onderbreekt. Dat is wel zonde, hier.

Door: Gertien Smits | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 22:38 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 07:39)

Als de leerlingen de elementbalans in de tweede halfreactie niet correct hebben (O2- --> O2 + 2 e-) wordt het consequent optellen en wegstrepen flink vereenvoudigd. Ik kom dan toch op 3 punten volgens de bollen. Moeten we daar nog voor aftrekken?

Door: Myrthe Doeve | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 11:29 uur

Ben ik de enige die het heel raar vind dat deze vraag over zuurstofproductie gaat (om in leven te blijven dus) en dat er in deze reactie vervolgens ook CO wordt geproduceerd, waardoor je in principe weer doodgaat en dat daar dan helemaal niets over gevraagd wordt?

Door: van Buuren | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 13:24 uur

@Gertien: lijkt mij niet, dan reken je één fout tweemaal aan, ondanks dat hij eenvoudiger wordt. Ik heb er ook diversen.

Overigens raar, twee vragen in één vraag.

Door: Gertien Smits | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 15:32 uur

@van buuren: algemene regel 5?

Door: Geurts-van Ham | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 22:38 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 22:39)

@gertien ik zou het ook onder algemene regel 5 goed rekenen. 
Door de vermelding (consequente) bij de 3e bol is het geen vereenvoudiging meer.
Wat een rare dubbele vraag...

Door: Astrid Hoppen | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 15:35 uur

@ Myrthe: scherp! :) Hoeveel kg CO moet dan eerst weggevangen worden (bij vraag 18)

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 19:07 uur

@Gertien, in het verslag van de NVON staat het volgende: Als halfreacties, door een fout in halfreactie 2, 1 : 1 opgeteld moeten worden kunnen er maximaal 2 punten gescoord worden (vanwege de vereenvoudiging kan het 3e bolletje niet gescoord worden (zie algemene regel 5)).

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:52 uur

@Myrthe Doeve: Dat weet ik niet. Ik weet in elk geval dat ik het niet bedacht heb. Maar....ik zie ook duidelijk dat de CO aan de andere elektrode ontstaat (die in contact staat met de atmosfeer in plaats van het ruimtepak van de atronaut, want heeft de CO2 uit de atmosfeer nodig.). Dus op basis daarvan heb ik mij er neit aan gestoord, vermoed ik. 

Door: Beens | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:01 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 21:02)

De slimmere leerling streept in zijn hoofd bij de optelling al gelijk de gelijke delen O2- en de 4e- weg en schrijft deze dus niet op.

1e en 2e bol goed 3e bol voor de kantlijn factor 2 en 1 geschreven en vervolgens de uiteindelijke reactieformule genoteerd 2CO2=> 2CO en O2.

Ik ben geneigd om hier de volle 4 punten voor te geven. Hoe staan jullie hier in?