Vraag 14

Antwoord:

Door: Mariëtte van Eck | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:54 uur

@Beens, zou ik ook doen, als ze deze stap expliciet hadden willen hebben, hadden ze er een extra regel voor mogen maken op de uitwerkbijlage... :P

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 22:09 uur

@Beens: Ja, 4 punten.

Aan eenieder die dit leest: Ik heb een probleem. Ik ben het niet eens met wat in het verslag van de eindexamenbesprekingen staat, want ik krijg het niet kloppend. 

Als het namelijk niet correct gewerkt is (bijvoorbeeld met 2e- als enige fout) dan kost het twee punten, OMDAT dit het antwoord zou versimpelen. Maar....het zorgt er ook voor dat er chemisch gezien een fout wordt gemaakt in het antwoord (namelijk dat de lading vooraf niet gelijk is aan de lading achteraf....een ECHTE chemische fout die binnen de HAVO-stof valt) en toch zou het twee punten opleveren. Dat is toch raar? Aangezien er eigenlijk maar 1 fout wordt gemaakt, als ik de bolletjes volg. Hoe kan het bespreekdocument het dan strenger maken? De afspraak is...als niet geheel juist, dan bolletjes. Als ik de bolletjes volg, is 2e- maar 1 bolletje fout. Zeker aangezien het werkblad niet specifiek ruimte laat om de vermenigvuldiging te laten zien.... 

Maar, 

Door: Snel | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 14:44 uur

Ik ben het ook totaal niet eens met de aanvulling in het verslag. Had dat dan in het cv gezet of maak er een aanvulling van het cv van. Ik heb namelijk heel veel leerlingen die het volgende doen:

hr 1: CO+ 2 e--> CO + O2-

hr 2: O2- --> O2 + 2e-

tr: 2 CO2 --> 2 CO + O

Had best een indien mogen zijn.

Door: Niels Hopman | Datum: Zondag 17 mei 2026, 12:31 uur (Bewerkt op: 17-05-2026 12:33)

@Snel.

Mijn leerlingen ook. Hoeveel punten heb jij dan uiteindelijk gegeven?

Ik kom dan eigenlijk op maar 1 punt. Alleen het 2e bolletje gescoord. Of mag je ook het 4e rekenen? Formeel gezien niet.

Door: Snel | Datum: Zondag 17 mei 2026, 15:40 uur

@Niels

Ik heb twee punten gedaan. 2e en 4e bolletje. De leerling heeft zijn eigen fout ten slotte gecorrigeerd, maar alleen aan het eind.

Door: Denise Vonck | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 16:28 uur

Ik zie bij een paar van mijn leerlingen dat ze bij halfreactie 2 een fout hebben gemaakt (elementbalans: O2- --> O2 + 2e-), maar wel het eindantwoord correct (als in 2CO2 --> 2CO + O2). Zou dat door een overschrijffout kunnen komen? Want in dat geval is het echt zonde dat het dan op de uitwerkbijlage ingevuld moet worden...

Door: François Bakker | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 07:55 uur

Ik blijf dit lastig vinden. In het NVON verslag wordt bij een fout in de elementbalaans verwezen naar algemene regel 5 en gezegd dat er dan een vereenvoudiging is. Het correctievoorschrift geeft bij het derde bolletje aan jiuitse (consequente) verhouding. Dat lees ik al; het 3e punt kan worden gegeven als de elementbalans niet juist is. Het wegstrepen op het einde is niet eenvoudiger als de elementbalans fout is, en het eerste bolletje niet is gescoord.

Ik heb ook leerlingen die in de fout gaan met de elelementbalans en op het einde de kloppende reactievergelijking opstellen. Bij een fout die zo veel wordt gemaakt war een indien antwoord logisch geweest.