Vraag 02 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Donderdag
18
mei
2017,
19:30 uur
Plaats hier uw reactie |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
14:39 uur
Hoe lezen jullie de tweede opmerking in het c.v.? het tweede scorepunt alleen toekennen als er staat 'condenseren' én als dit in overeenstemming is met de fasen genoemd in de eerste zin of het tweede scorepunt alleen toekennen als er een fase-overgang staat die in overeenstemming is met de fasen genoemd in de eerste zin |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
16:14 uur
(Bewerkt op: 20-05-2017 16:16)
Ik heb bij een aantal leerlingen "vloeibaar -> gas" uiteraard geen punt gegeven, maar indien dan op de tweede regel "verdampen" stond dat wél goed gerekend. Consequentie dus. Ik denk ook dat dat de bedoeling is. De leerling gaat op de tweede regel namelijk de naam van een fase-overgang invullen ( "Hoe heet....") Als hij daar noteert "sublimeren" en op de eerste regel " van de vaste fase naar de gasfase" dan is de naam die hij geeft "in overeenstemming met de fasen genoemd in de (zijn) eerste zin" Maar dit had helderder geformuleerd kunnen worden, liefst met een voorbeeld.
|
||
Door: van Bakel
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
22:59 uur
Leerlingen lezen slecht bij de invulopgave, daardoor wordt veel vloeibaar -> gas op geschreven, maar dat is een slordigheidsfout. Leerlingen schrijven wel condenseren op en tonen daarmee aan dat zij heel goed weten wat hier aan de hand is. Een leerling die verdampen opschrijft heeft het niet begrepen. Op het CV staat ook niet dat je verdampen goed mag rekenen, maar condenseren... mits "vloeibaar" en "gas" genoemd worden. In het CV staat: "Het tweede scorepunt alleen toekennen als de naam in overeenstemming is met de fasen genoemd in de eerste zin."
Voorbeeld, een leerling die gas - vast invult en condenseren, verdient niet het tweede scorepunt. (Eerste natuurlijk ook niet.) |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
23:24 uur
"Een leerling die verdampen opschrijft heeft het niet begrepen." Een leerling die verdampen opschrijft na vloeibaar->gas heeft weliswaar de situatie niet begrepen, maar kent wel de namen van zijn fase-overgangen als ze willen dat ik voor dat tweede punt alléén condenseren goedreken, dan moeten ze in die opmerking niet schrijven ".... indien de naam overeenkomt met....." maar "....indien condenseren overeenkomt met .... "
|
||
Door: van Bakel
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
23:27 uur
Het is raar om meer punten te geven voor "verdampen" dan "condenseren". Leerlingen worden door de vraagstelling op het verkeerde been gezet. Toetsen we of leerlingen inzicht hebben in de context of niet? |
||
Door: Luc Gesser
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
10:56 uur
Ik merk steeds meer de neiging bij docenten om hun leerlingen aan een goed cijfer te helpen, of ze het vak nu snappen of niet. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
12:51 uur
(Bewerkt op: 21-05-2017 12:58)
ik ben helemaal niet aan het proberen om oneigenlijke punten te geven. Ik ben aan het proberen dat correctievoorschrift te begrijpen, want dáár zit het probleem. Als alleen condenseren goedgerekend zou mogen worden, en dat dan alleen in combinatie met de juiste fasen in punt 1, waarom dan die twee scorepunten apart? Ken dan stomweg 1 punt toe voor alledrie de woorden juist en op de juiste plaats.
Blijkbaar zitten hier drie mensen één correctievoorschrift op drie verschilende manieren te begrijpen. Er van uitgaande dat we alledrie intelligente mensen zijn is dat een teken dat dat correctievoorschrift multi-interpretabel is. De bedoeling van die voorschriften is dat iedereen bij gelijke fouten gelijke beslissingen neemt. Dat gaat hier duidelijk niet lukken. Maar laten we ook alsjeblieft niet alles multiple-choice gaan doen. Hoewel het eenvoudig corrigeert klagen mijn collega's Nederlands en Engels steen en been . |
||
Door: Dubbeldam
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
15:58 uur
ik zat ook met het zelfde dilema. Ik vind dat ze voor het lees werk al het eerste punt verliezen.Ze weten dat verdampen de overgang van vloeibaar naar gas is. voor dit natuurkundig juiste inzicht vind ik dat ze het 2e punt wel verdienen. Verder lees ik "in overeenstemming met de fasen genoemd in de eerste zin" dus 1 pt |
||
Door: Luc Gesser
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
16:31 uur
Dan kunnen we wat mij betreft de natuurkundetent sluiten. Dat zou betekenen dat een leerling die de eerste regel fout heeft, maar wel condenseren heeft in regel twee (omdat ie weet dat de waterdamp op zijn brilleglazen of wat dan ook condenseert als ie in de winter ergen nat naar binnen loopt), nul punten krijgt omdat ie regel twee GOED heeft. |
||
Door: Overweg
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
17:03 uur
(Bewerkt op: 21-05-2017 17:05)
Verdampen is goed te rekenen wanneer de leerling schrijft "vloeibaar naar gas = verdampen" Deze (TL)leerling heeft waarschijnlijk niet zorgvuldig gelezen, want het gaat steeds over koken, water koken, waterkoker, etc. Door aan te geven dat de waterkoker vloeistof omzet in gas middels verdampen is natuurlijk prima inzicht en 1 punt waard. (m.i.) Ik had eerst iedere leerling die condenseren had opgeschreven sowieso 1 punt gegeven, vervolgens 2 punten mits "gas --> damp" genoteerd.
|