Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 19:31 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Stef Huizer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 07:43 uur

Leerling neemt de smelttemperatuur van ijzer over in Kelvin : 1808 K

Rekent niet om naar Celsisus, maar zegt  1808 - 700 = 1108 C

Is het juist als ik geen punt geef voor "noteren smeltpunt in Celsius", maar wel een punt voor "rest van berekening juist" ?

Dit is toch een doorrekenfout, aanpak is verder goed?

Door: van der Berg | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 09:16 uur

Ja, die mag je geven. Ondanks dat er geen 'graden' bij staat, eenheid hoefde niet te worden gegeven. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:15 uur

Hoewel het niet vaak zal gebeuren, kan een leerling ook schrijven:

smeltpunt ijzer = 1808 K

700 °C = 973 K

het temperatuurverschil is 1808 - 973 = 835 (K of °C)

Helemaal goed en volgens mij 2p waard, want bij temperatuurverschil zijn °C en K identiek. Maar formeel mag ik het eerste scorepunt nu niet geven.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:30 uur

Ik zou het gooien op algemene regel 2- 3.3  , " ..//..  scorepunten toegekend worden naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel". 

Het gaat in de geest van de vraag om opzoeken smeltpunt, omrekenen  van de ene temperatuureenheid naar de andere en een aftreksommetje. Hij neemt een andere, niet voorziene, maar vaktechnisch geheel correcte weg. 

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 11:07 uur

"Leerling neemt de smelttemperatuur van ijzer over in Kelvin : 1808 K

Rekent niet om naar Celsisus, maar zegt  1808 - 700 = 1108 C

Is het juist als ik geen punt geef voor "noteren smeltpunt in Celsius", maar wel een punt voor "rest van berekening juist" ?

Dit is toch een doorrekenfout, aanpak is verder goed?"

 

Ik weet niet hoe ik hier moet quoten, maar dit is volgens mij geheel fout.

Met "noteren smeltpunt in Celsius" wordt als ik het goed lees bedoeld dat de 1808 K moet worden omgezet in graden Celsius. Als we gaan doen wat jij voorstelt krijgt een leerling (nagenoeg) altijd één punt. Een vierde klasser! Voor een simpele foutieve aftrekking toch één punt??

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 13:11 uur

"Een vierde klasser! Voor een simpele foutieve aftrekking toch één punt??"

ik ben het met je eens dat dat een beetje zielig is, maar ik kan het niet anders interpreteren. Er komen zát gevallen voor in een examen waar het voorschrift luidt "indien de leerling het eerste scorepunt niet haalt, dit tweede scorepunt óók niet toekennen. Hier bijvoorbeeld ook bij vraag 35, die krachtenconstructie. Daar staat feitelijk dat als het eerste scorepunt (feitelijk het tekenen van dat parallellogram) mis gaat het tweede en derde scorepunt ook niet mogen worden toegekend.

bij die verschilberekening krijgt de vierdeklasser een cadeautje van de examenmakers. Zou ik persoonlijk anders doen. Maar wij als correctoren dat cadeautje dan maar allemaal doorgeven hoeven we daar ook geen hartzeer van te hebben.

Door: Dubbeldam | Datum: Zondag 21 mei 2017, 16:01 uur

geef ook 1 pt

zit hopenlijk bij de inkop vragen om de leerling wat zelf vertrouwen te geven (ik noem ze gratis punten)

Door: Mark van der Valk | Datum: Maandag 22 mei 2017, 18:14 uur

Ik vind het een beetje jammer dat ik iemand die 1808-(700+273)=835 K evenveel punten moet geven als iemand die 1808-700=1108. Als het om een verschiltemperatuur gaat zijn Kelvin en graden Celcius immers hetzelfde en het is duidelijk dat de eerste het probleem beter begrijpt. Sowieso zie ik liever Kelvin als eenheid van temperatuur ;)

Het is niet anders...

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 17:18 uur

ik vind helemaal niet dat die een punt kwijt is. 

dat eerste punt is voor omrekenen K-°C . Wat jouw leerling doet is omrekenen °C-K (van die gastemperatuur) 

en dat is volkomen gelijkwaardig. Had ook wel voorzien kunnen worden : punt een had moeten luiden "een van beide temperatuureenheden omrekenen naar de andere" .

Beide oplossingen zijn vaktechnisch even correct. 

Door: Mark van der Valk | Datum: Vrijdag 26 mei 2017, 13:44 uur

... maar de vraag is om de temperatuur in graden Celcius te geven. Mijn leerling doet dat in Kelvin. Dat zou dus een punt kosten volgens het CV en dus 1 punt opleveren, net als het antwoord van de tweede leerling.